Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “لأنك غالية” as Want to Read:
لأنك غالية
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

لأنك غالية

4.17  ·  Rating details ·  152 Ratings  ·  21 Reviews
عمرك حسيتي قبل كده إنك غالية ؟؟؟؟؟؟؟؟

ولو حسيتي الإحساس ده ..

يا ترى حسيتي بيه لييييه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بإذن الله إنهارده هنعرف مع بعض إنتي غالية لييييييييه ..؟؟؟

وهنعرف إنتي غالية قد إيييييييييييه ..؟؟؟؟

وهنتكلم عن موضوع يهم كل بنت صغيرة او كبيرة ..

وهنقول إزاي البنت تحافظ على نفسها وتفضل جوهرة غالية ..

كل ده بإذن الله هيكون معانا في :

لأنك غالية
178 pages
More Details... edit details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about لأنك غالية, please sign up.

Be the first to ask a question about لأنك غالية

Community Reviews

(showing 1-30)
filter  |  sort: default (?)  |  Rating Details
Amr Mausad
Feb 23, 2012 rated it really liked it
كتاب رقيق
كتاب جلسة واحدة
مؤثر للغاية

رغم انه بالعامية

أما ما منعه من ان يأخذ خمس نجوم هو ان كاتب الكتاب رغم تشديده على ضرورة الفصل
وضع حسابه الشخصي على الفيس ورقم تليفونه في انتظاز رسائل ومكالمات البنات اصحاب المشاكل
وهو حسب علمي مازال طالبا او على الاكثر حديث التخرج
فهو يعرض حاله للفتنة التي يخوف الناس منها
Huda Aweys
لغة دكتور مصطفى رقيقة ، و اسلوبه هادئ و لطيف .. كتيب اعاد لي ثقتي في نفسي ! ، و مع اني موش متفقة مع بعض افكار كالعادة :) الا انه أثر فيه فعلا و حبيته جدا بشكل او بآخر ..
shrouk essam
Feb 05, 2017 rated it liked it
بتمني كل بنت تقرا الكلام ده .. كتاب صغير وخفيف ومش هياخد وقت .. وهيضيفلك كتير
استفادت وحبيته
ربنا يجازي الكاتب خير ويجعله في ميزان حسناته
ولاء الشامي
Feb 11, 2015 rated it it was amazing
كلمات أبحرت من ميناء القلب .. لترسو على شاطئ القلب
Lina Mouloudj
Feb 23, 2015 rated it really liked it
it convince me
Nariman Mohamed
Jan 13, 2017 rated it it was amazing
رائع, و يسير, و متفق عليه
هِــبه الله ʚïɞ
Mar 17, 2015 rated it really liked it
لِ هذا الكتاب الجّميل ثلاث ميّزات :
° مُنعِش لِ رُوح القراءة | فاصِل مُنشِّط بين الكُتب الثّقيلة
بسبب سهولة الأفكار و الأسلوب مع الإستفادة
° استشهد بِ الآيات الكريمة و بِ أحاديث رسولنا و مُحمّد ﷺ
° و الأهم أنه توعويّ بِحَقّ و بالتّالي يُعتبر هديّة هادِفة لِلصديقات ^^
أحببت طريقته أنّ للكتاب فكرة واحدة اجتماعية واقعيّة و جِدّاً ، تطرّق لِ كافة جوانبها و مواقفها و تساؤلاتها مع أمثلتها و حلولها ،،، بِ أسلوب الإقناع و شيئاً من التّحفيز

أنصح به بِ قوّة لِكل أنثى في مجتمعنا العربي أُمٍّ كانت أو أخت أو صديق
...more
Eman Ali
Feb 11, 2015 rated it liked it
في اعتقادي أن النصائح التي وردت فيه يجب أن يقرأها كل يشخص للتذكره في زمن أصبح محاط بالاختلاط من جميع الجهات لذا يجب علينا معرفة الحدود اللازمة
وهنا يعرضها الكاتب بأسلوب بسيط وسلس وإن كان يغلب عليه توجيه النصائح للفتيات التي يقعن في سجن الحب .. ولكن هناك جانب ولو بسيط لكل أنواع التعامل .. ومن أكثر الجوانب التي اعجبتني هي الزماله واتخاذ اصدقاء .. افدتني حقا
من الجمل التي علقت في الذاكره (أن النية الصالحة لا تصلح فساد الأمور )
( والموجب والسالب لابد أن ينجذبا )
نورالهدى سعد
Jul 16, 2016 rated it really liked it
*غالبا لست مهتمة بتلك الأنواع من الكتب رغم إيمانى الشديد بأهمية المرأة فى الإسلام لكن تم ترشيحه لى من أحد جروبات الفيسبوك .

*أعجبنى كثيرا كل ما فيه وطريقة شرحه للقضية بالرغم من أنها باللغة العامية لكن من أجل هدف الدعوة .

*كنت أتمنى أن يركز على أهمية الثقافة للمرأة تكلم عن العلوم الشرعية والقرآن ولكن لم يذكر الثقافة أو ما شابه لكن الكتاب راااااااااائع .
Kenza Harrouch
Jan 29, 2015 rated it liked it
الكتيب كما يقال خفيف ظريف يتحدث عن ما لا يجب للفتاة القيام به و مانهينا عنه مثل الصحوبية و الشات و الحب الغير الشرعي و لقد استفدت منه سابقا ععندما كنت ما بين الطفولة و المراهقة , الشيء الذي يعيبه انكتب بلغة عامية مصرية , لا أحب قراءة كتب عامية لاي لغة كانت , لكن يبقى المحتوى له فائدة أو أكثر من التوعية .
Mai
Feb 08, 2015 rated it liked it
الكتاب ف محتواه لذيذ
واسلوبه بسيط بيحاول يكون فيه قريب من القارئ ويجاوبه ع تساؤلاته
بطريقه سلسه
وبيدي دافع للبنت انها تفضل ثابته ع طريقها مهما كانت الظروف
ساكتفي ب ٣ نجمات
بسبب التناقض بين نهيه عن التواصل بين الطرفين الا للضرووره و لكنه يضع نمرته ف اخر الكتاب
فالاولى من ينصح بشئ يلتزم به
Reem Remy
Dec 01, 2015 rated it really liked it
جميل .. بسيط .. الى حد ما فيه حاجات كتير مستهلكة ..حلو عرض قصص واقعيه حصلت بسرعة و من غير حشو ..
بس هو حضرتك اتكلمت عن انه البنات متكلمش الشباب و بلاش شات
و مع ذلك حطيت رقم التليفون و اكونت الفيس بوك .. اللى هو
خلقت تناقض مرة واحده ..و فيه نقط كانت عاوزة الاسلوب يتظبط عشان الخلط ..
abdullah Magdy
Feb 07, 2015 rated it really liked it
كتاب قيم جداً ديني بالدرجه الاولى بس بشكل سلسل ترتيب الكلام فيه والمواضيع كويس وبرغم العاميه الا ان الفضول والرد المقنع بيجبرك انك تكمل تشوف هيرد على النقطه دى ازاى .
Zainab Ahmed
May 26, 2014 rated it really liked it
كتيب دعوى اسلوبه بسيط وسهل بيتكلم عن الحب الغير شرعى الذى نهى عنه الدين بأسلوب سهل ومقنع فى نفس الوقت
Samah Omar
Feb 17, 2015 rated it really liked it
كتيب خفيف ومفيد كتير ..
Imenassil
كتاب رائع
المبدعة  X2
لأنك غالية ..... استمري وكوني لله حتي النهاية :)
كتاب مميز في عرض مشكلات عصرية جدااا وواقعية وطرق حلها وكيف السبيل للثبات علي الحياء والعفاف في مجتمع الانفلات
Chai Maa
Jul 12, 2012 rated it it was amazing
غير فيا حاجات كتير وكل مابحس انى برجع عن اى حاجة انا فيها برجعلة تانى
Souad
Feb 16, 2015 rated it liked it
عمر ماكان النت وسيلة للزواج كما يقول المثل المغربي ' سول المجرب لاتسول الطبيب ' النصيب راح يجي لعند رجليك لاداعي للياس يابنوتات .

حبيت واحب القراءة له وساضل اقرئ كل جديد لان يقول فقط الحق
Aya Yasser
Feb 20, 2015 rated it it was amazing
كتاب رائع اعتقد لو ممكن اقيمه بأكتر من 5 نجوم فهو يستاهلهم
زهراء الوادي
Sep 03, 2015 rated it it was amazing
أنا فعلاَ غالية ، بديني وبحياتي ،
أنت الجماعة ولو كنت وحدك أنت القوي مهما فقدت من متاع الحياة
الله المستعان
ديني غيرني وغير حياتي ♥
Hind Aboelmaaty
rated it it was amazing
Jan 13, 2015
منتقبة سلفية
rated it it was amazing
Jun 03, 2013
Asmaa Essam
rated it really liked it
Apr 30, 2016
Basmah Shalaby
rated it really liked it
Sep 10, 2013
Princess Mero
rated it it was amazing
Aug 19, 2016
Rana
rated it liked it
Feb 06, 2015
Manar Ebraheem
rated it it was amazing
Feb 18, 2016
Dandona Nabil
rated it it was ok
Jun 05, 2016
Nourhan
rated it it was amazing
Sep 11, 2013
« previous 1 3 4 5 6 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »
  • قصاصة حرير
  • قصة الإلتزام .. والتخلص من رواسب الجاهلية
  • على راسها بطحة
  • العميل السري بطوط
  • وساوس وهلاوس
  • حكايات عابر سبيل
  • خلافة أمير المؤمنين عبدالله بن الزبير رضى الله عنه
  • اللحظة الحرجة
  • ملكة العنب
  • أرض الغجر
  • حكايات شارعنا
  • مغامرات في أعماق البحار
  • معالم إلى خوست
  •  إنها ملكة
  • طاوعني قلبي في النسيان
  • حد الوجع
  • عِش عظيماً
  • قزم مينورا

Share This Book