Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Merantau Ke Deli” as Want to Read:
Merantau Ke Deli
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Merantau Ke Deli

by
4.30  ·  Rating details ·  965 ratings  ·  157 reviews
Originally published in a periodical, Pedoman Masjarakat (1939-1940). First edition as book (1941), published by Cerdas Medan.
Paperback, 181 pages
Published by Pustaka Dini (first published 1939)
More Details... Edit Details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about Merantau Ke Deli, please sign up.

Be the first to ask a question about Merantau Ke Deli

This book is not yet featured on Listopia. Add this book to your favorite list »

Community Reviews

Showing 1-30
Average rating 4.30  · 
Rating details
 ·  965 ratings  ·  157 reviews


More filters
 | 
Sort order
Start your review of Merantau Ke Deli
Ras
Feb 24, 2016 rated it it was amazing  ·  review of another edition
Shelves: 2016-read, e-book-pnm

Akhirnya ada juga buku yang boleh saya bagi 5*. Bahasa buku ini indah sekali sehinggakan mengatasi rasa marah saya kepada Leman kerana menceraikan Poniem. Ah, tidak mampu saya ucap dengan kata-kata betapa saya sangat sukakan buku ini.

Jarang juga saya dapat kepuasan selepas habiskan satu naskah tetapi Merantau Ke Deli memberikan saya kepuasan dan keseronokan itu. Buku ini penuh dengan nasihat dan pengajaran. Moga kita mampu menghayatinya.

Merantau ke tempat orang bukan mudah tetapi selagi mana k
...more
Nabilah Firdaus
"Cinta adalah penyatuan dua hati, sehinggalah takdir berkata sebaliknya."

Rasa bahagia bercampur dengan rasa benci sepanjang membaca buku ini. Tak semua buku boleh buat kau rasa begini, tak semua buku. Rasa bahagia kerana penulisan ini rasanya lebih dekat dengan aku, malah lebih dekat daripada Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck. Rasa benci kerana apa yang ditulis Hamka ini ternyata belaku di alam realiti - bahawa kehidupan ini tidak akan terlepas dari kepahitan.

Dan benarlah, berlebih-lebihan itu se
...more
Muhamad Fahmi
Karya Hamka tak pernah mengecewakan penulis. Membaca Merantau Ke Deli umpama merantau ke dalam jasad watak-watak yang direkanya di dalam cerita ini.

Kagum dengan keupayaan Hamka yang berjaya menyelami perasaan seorang wanita melalui watak Poniem: yang sentiasa ada bersama suaminya, Leman tatkala susah-senang, jatuh berdiri dan jerih payah menempuhi alam perniagaan. Mereka bermula dari bawah. Dan sampai suatu ketika, Poniem sanggup berhabis gadai harta-hartanya yang ada sampailah tinggal hanya sep
...more
Zaghol
Dec 13, 2019 rated it it was amazing  ·  review of another edition
Shelves: zagholary
"Mereka tidak insaf bahawa hanya mata yang bebas di dunia ini, tetapi peraturan hidup, pangkat dan darjat, bangsa dan keturunan, agama dan kesopanan semuanya itu menghalangi kemerdekaan mata bermain" - Petikan novel Merantau ke Deli, Hamka.

Mata kita bebas melihat, kita boleh melihat puteri raja, anak orang kaya, mira filzah dan neelofa. Kita cita-citakan mereka sebagai teman hidup kita. Tetapi jika kita marhaen, lupakan sahaja. Puteri raja bernikah dengan pencuri? Hanya dalam Disney.

"Merantau ke
...more
winda
May 07, 2009 rated it really liked it
Shelves: family-library
Dari dulu sampai sekarang,orang merantau berharap mendapatkan kehidupan yang lebih baik daripada hidup di kampung halamannya. Tetapi tak semua beruntung. Jika sekarang Jakarta menjadi tujuan orang merantau, maka dahulu Deli pernah menjadi tujuan karena majunya perkebunan disana. Tentunya, jaman telah berubah, namun semangat merantau untuk perubahan nasib menjadi lebih baik tak pudar dimakan jaman.

Dari Jawa atau dari Minangkabau ke tanah Deli, sekarang tidaklah “merantau” lagi. Bahkan dari Saban
...more
Zawani
Dec 01, 2016 rated it it was amazing  ·  review of another edition
Batasku sedari raut kudratku,
Asaku menari terbalut sorbanmu,
Lembutnya jiwa sambut nestapa,
Terngiang syahdu iman di dada.

Bila cerita tak lagi ceria,
Mahligai cinta merona terlena,
Senada iman kusimpan derita,
Kuatkan hati bersimpuh pada-Nya.

Apabila selesai membaca novel ini, saya teringat bait lirik lagu Siti Nurhaliza; Batasku Asaku, seakan menzahirkan perjalanan hidup watak Poniem. 4 jam tanpa henti masa yang diambil untuk menghabiskan novel ini. Jujurnya, saya bukanlah peminat tulisan Hamka apata
...more
Nor
Mar 19, 2017 rated it really liked it
Kisah para perantau dari pelbagai tempat yang datang ke Deli bagi memperbaiki taraf kehidupan mereka.
Dibawakan kisah sepasang suami isteri, seorang dari Padang dan seorang dari Jawa. Memulakan rumahtangga mereka dari bawah, bersusah-susah dari awal bersama.
Namun setelah berjaya, mereka pulang ke kampung suami di Padang. Ternyata ramai yang kurang senang dan ingin mengambil kesempatan daripada kekayaan mereka. Bermulalah asal keturunan si isteri dari Jawa dipertikaikan. Isteri baharu dari Padang
...more
Sarah Yasmin
Sep 25, 2015 rated it really liked it
Shelves: read-2015
Sementara tengah sibuk handle bisnes, sempat jugak habis baca buku ni dalam masa sehari. Curi masa jugak nak baca buku. Fuhh! Aku semakin tertarik untuk baca semua karya-karya Hamka. Inshaallah semoga dipermudahkan!

Buku Merantau Ke Deli ini ada aura dia yang tersendiri. Mengisahkan tentang kehidupan seorang lelaki bernama Leman yang merantau mencari rezeki sehingga bertemu dengan seorang wanita bernama Poniem. Cara penceritaan Hamka memang best. Macam kita dapat bayangkan watak dan latar tempat
...more
Muhammad Zulhilmi
5 bintang untuk buku ni! Walaupun ia hanya sekadar novel, banyak nasihat dan pengajaran yang boleh kita ambil. Penulisan HAMKA memang awesome! Beliaulah ulama pertama yang aku kenal tulis novel. Aku percaya ada lagi ilmuan yang sama macam dia.

Seperti novel Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck, HAMKA mengkritik adat-adat Minangkabau yang menyebabkan ramai orang lelaki kaum tersebut terpaksa merantau mencari rezeki di luar kawasan mereka. Hal ini kerena orang-orang lelaki bukanlah keutamaan bagi oran
...more
Fatini Zulkifli
Nov 25, 2015 rated it it was amazing
Shelves: indonesian-novel
Another great piece by Hamka. I learned a lot about the customs of 'Minangkabau' and 'Jawa', the abuse of polygamy, and entrepreneurship.

About Leman divorcing his first wife Poniem, to be with the young and beautiful Mariatun. Poniem is a Javanese lady who does not have "asal-usul", means she has no family. But, she is innocent and is willing to sacrifice to see her husband excels in his business. After Leman gets rich and all, he marries Mariatun because of Mariatun's villagers saying "Poniem
...more
Sharulnizam Mohamed Yusof
Antara buku Buya Hamka yang saya baca, rasanya Merantau Ke Deli lebih jelas dan lantang "menghentam" adat Minangkabau. Keras, mungkin. Bagai meluap-luap geram (dan mungkin marah) Buya Hamka terhadap adat yang lebih mendatangkan mudarat.

Serba sedikit, saya setuju.

Mungkin juga, atas alasan-alasan ini nenek moyang saya merantau ke Gombak. Mahu "lari" dari adat ini. Ya. Saya anak Minangkabau.

MKD turun mendedahkan sikap "perkauman" sesama sendiri. Jawa, Minang. Ada rasa kaum sendiri lebih hebat dar
...more
M. Azhaari Shah Sulaiman
Secara mikronya, seputar kisah Poniem, gadis Jawa yang menikahi Leman, lelaki dari Padang ( orang Minang) . poniem bergadai semua harta untuk tolong bisnes suaminya. Bila dah stabil, suaminya terpaksa akur dengan kehendak famili untuk berkahwin dengan orang Padang juga. memang sudah Adatnya begitu. poniem redha saja kerana takut suaminya nanti dibuang oleh keluarga kalau tak menurut. akhirnya bermadulah Poniem dengan Mariatun, gadis dari Kg Leman sendiri. mula Mula aman, lama lama pecah perang. ...more
Khairussyifa' Shukri
Jan 16, 2017 rated it it was amazing  ·  review of another edition
Shelves: 2017-books
Saya bersyukur dilahirkan dengan darah campur Minangkabau dan Jawa. Dan bertambah syukur, saya tak dibesarkan dengan cara fikir Minangkabau - mengikis harta dll. Seakan mengorek catatan pada susur galur keturunan sendiri.

Buku yang menyokong perempuan pada setia dan semangat yang tidak mudah mengalah. Dan penyesalan lelaki yang tak pernah hargai pengorbanan dan kesetiaan seorang perempuan. Elok sangat dibaca oleh lelaki, yang bercita-cita poligami, yang hanya fikir soal keseronokan, bukan pada t
...more
Nur Aimuni
Sep 20, 2016 rated it really liked it
Kasihan. Begitulah kalau bersumpah janji untuk setia, tetap tidak akan dapat memberi apa-apa jaminan untuk kesetiaan itu kekal hingga ke akhirnya. Kisah isteri berketurunan Jawa berkahwin dengan lelaki Minang lalu dimadukan dengan perempuan berketurunan Minang. Penceritaan Buya Hamka sangat kemas dan terperinci tentang kehidupan berpoligami dilatari oleh perbezaan adat sehinggakan saya berasa "teramat sakit hati" membaca tentang budaya dan adat Minangkabau ini, menafikan hak cinta pada orang yan ...more
Muhaimin Safaruddin
Jan 20, 2017 rated it it was amazing
Berikut ialah beberapa pengajaran penting hasil daripada pembacaan saya terhadap novel ini:

1. Tidak semestinya manusia yang mempunyai masa lalu yang kelam bakal menghadapi masa depan yang suram juga. Begitu jua, tidak semestinya manusia yang mempunyai masa lalu yang gagah akan terus berkekalan menikmati masa depan yang cerah jua. Apa yang penting adalah bagaimana usaha dan ikhtiar kita pada masa ini untuk memastikan keberuntungan kita pada masa akan datang sentiasa subur dan terjamin.

2. Adat res
...more
Azlinah Awang
Jun 02, 2014 rated it really liked it  ·  review of another edition
Karya Buya HAMKA yang membuatkan saya teruja menghabiskannya sehingga muka surat akhir. Kritik sosial kepada budaya masyarakat Minangkabau. Karekter Poniem yang mengugah rasa. Tapi takdir ALLAH itu begitu indah susunannya.

Beberapa petikan ayat yang menjadi kegemaran dibaca berulang kali.

"Meskipun mereka menderita payah, tetapi mata mereka hidup. Tidak ada debar dan goncang jantung, melainkan berjalan terus menuju maksud"

"Orang bukan merancang hidupnya sendiri tetapi menjalani rancangan yang tela
...more
Lina Khairunisa
Jan 04, 2017 rated it it was amazing  ·  review of another edition
Pinjam buku kawan. Buku ni fokus kepada adat orang minang yang mementingkan status ke'minang'an terutama dalam perkahwinan. Paling benci Leman dalam buku ni sebab dia jantan yang tak reti nak hargai pengorbanan isteri pertama dia tapi bukan salah dia seratus peratus. Kaum kerabat sekeliling pulak mendesak dia untuk kahwin dengan 'orang' diaorang. Kecewa dengan Leman, walaupun bukan seratus peratus salah dia, tapi ada akal, sekurang-kurangnya fikirlah balik pengorbanan bini kau tu. Emosi betul ak ...more
Sooraya Evans
Coretan yang sangat 'depressing' berjaya diselamatkan oleh kesudahan yang indah.
Saya ternanti-nanti nasib Poniem dengan penuh debaran (sesekali, air mata sendiri menitis juga).
Kurang pendedahan terhadap budaya Minangkabau, impresi yang saya perolehi daripada Hamka ialah budaya kelompok ini banyak 'menjahanamkan' perkahwinan. Entahlah. Pelik sungguh pantang larang. Barangkali, apa yang digambarkan dalam buku tidak lagi dipraktikkan dalam dunia moden masa kini.
Sherry Abdullah
Feb 04, 2017 rated it really liked it
Masa baca buku ni, aku letak diri aku sebagai Poniem, iaitu seorang gadis muda yang hidupnya cuma bergantung harap disuap orang ketika beliau diladang. Tinggal dalam senang menjadi perempuannya tuan tanah, tanpa dinikahi pun. Baginya, apalah sangat arti bernikah, andai segala senang, makan pakai cukup boleh didapati tanpa bernikah. Hinggalah datang seorang pemuda bernama Leman, mahu bernikah dengannya lalu mengubah nasib mereka berdua di sebuah negeri bernama Deli.

Ehhh kenapa jadi sinopsis? Tak
...more
Que Razali
Mar 27, 2020 rated it really liked it  ·  review of another edition
Shelves: baca2020
[33-2020]

#MerantauKeDeli #HAMKA #StayAtHome

Selepas Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck, ini novel kedua daripada penulis HAMKA saya baca. Sungguh, kisahnya ringkas. Tentang cinta yang dimungkiri, tentang adat yang wajib diikuti. Namun, gerak cerita ciptaan HAMKA menjadikan novel ini meninggalkan kesan mendalam pada pembaca.

Melalui pembacaan novel ini, sedikit sebanyak dapat memperoleh ilmu baru berkaitan adat budaya Padang dan Jawa. Buat peminat novel legend, novel Merantau Ke Deli ini antara naskh
...more
Abdul Hakim Abdul Basir
Tidak syak lagi Buya Hamka tidak pernah gentar untuk mengkritik kepincangan yang dilihatnya wujud dalam pengamalan adat masyarakatnya. Karyanya, Merantau ke Deli (MKD) sarat dengan kritikan sosial terhadap budaya Minang yang pada pandangan Hamka amat materialistik dan menekan kepada pihak lelaki.

Adat orang Minang ketika itu, kalau merantau harus tidak lupa untuk kembali membawa harta pulang ke negeri sendiri untuk menambahkan harta suku masing-masing. Di negeri asalnya, juga perlu dibuatkan ruma
...more
Fuad Syazwan Ramli
Jan 28, 2009 rated it really liked it
Shelves: novel
Perbuatan kita hari ini, mungkin tak berbekas pada hari ini, namun boleh jadi ia menghantui kita, pada kemudian hari. Apakah kita yakin, apa yang kita lakukan, apa yang kita perkatakan, akan menjadi rahmat, atau menjadi kecelakaan? Hari ini kita bisa mengatur kata, mengatur langkah, tapi esok hari, bila pembalasan itu datang, kita sudah tua, sudah hilang daya kita, maka yang timbul hanya sesalan... Masih adakah peluang untuk membetul segala kecurangan???
Siddiq
May 17, 2011 rated it it was amazing
terbaik. Kritikan budaya dan agama terhadap masyarakat minang dan jawa. walaupun sudah lama tetapi masih segar.
anahashim
May 02, 2017 rated it really liked it
Assalamualaikum.

Sebuah karya Hamka yang tidak pernah mengecewakan.Sebuah lagi karya penulisan hamka selepas Tenggelamnya kapal van der wick.Hidup ini sekitar sebuah cinta, wanita, adat dan bahagia.Tidak lebih dari itu untuk seorang lelaki bernama Leman.
.
Kerana cinta dan kasihan, dikahwininya Poniem yang bukan dari kaum kerabatnya, kaum Jawa.

Kerana wanita yang bernama Mariatun, hiduplah perjalanan kehidupan Leman yang adakalanya di atas dan terus menurun junam ke bawah.

Kerana adat yang diagung-ag
...more
Yazlina Saduri
Oct 18, 2018 rated it it was amazing  ·  review of another edition
Semalam habis baca Terusir. Hari ini Merantau ke Deli. Back to back, lebih jelas kepada saya bahawa Pak Hamka seorang penulis yang salah satu hasratnya opasti mengangkat martabat wanita. Biar wanita itu sehina-hinanya di mata masyarakat seperti Mariah Bibi pelacur, rendah martabat seperti Poniem si kuli kebun perempuan simpanan mandur, mereka tetap wanita yang hebat asal saja nereka punyai nurani yang baik, teguh semangat, kasih setia terhadap lelaki yang telah bersumpah memimpin tangan mereka s ...more
Khatijah
Aug 05, 2017 rated it really liked it
Shelves: makanan-jiwa
Kalau nak cakap dari sudut adat:

1. Dari Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck lagi HAMKA tegas menegur perbezaan adat setiap suku di Indonesia. Tegasnya dari sudut harta, pergaulan, dan darjat (at least for me)

2. Mana mana adat yang sampai memutuskan silaturrahim jelasnya bukan dari Islam, so memang patut tak perlu ikut.

3. HAMKA jelas kritik sosial orang Padang dari sudut "bukan orang awak" yang *memaksa* Leman bernikah lagi satu. Atas alasan mudah hari tua dia nanti. Senang nak tentukan harta itu pe
...more
Itsme Mida
Dec 05, 2019 rated it really liked it
Kerna dipengaruhi adat.Adat yg tak lapuk di hujan tidak lekang dek tanah. Diri mu jua yang menanggung di atas pemilihan yang diucapkan. Kata2 yg memakan diri sendiri. Itulah kehidupan. “Ajaibnya hati perempuan! Dia tidak suka di tipu, dia tidak suka dipermainkan. Cintanya kepada orang lain, adalahbererti cinta terhadap dirinya sendiri. Tetapi dalam dirinya sendiri. Tetapi dalam jiwa yang tegang, yang keras, jiwa yang takut dikalahkan itu, ada pula tersimpan satu mutiara yang bersih mulia, itulah ...more
Nadhiah Aida
Jan 26, 2018 rated it it was amazing  ·  review of another edition
😤😤😤😤 tiada guna untuk disesalkan ... dah terjadi ... makan kata-kata sendiri ...
Noral
Nov 03, 2017 rated it really liked it
baca dalam aatu malam selepas balik kerja.

ceritanya pantas, sarat tapi tidak memberatkan. banyak pengajaran dari cerita ini. cerita ini sebenarnya nasihat dan peringatan kepada kita bahawa hidup umpama roda, kadang di atas kadang di bawah... langit tak selalunya cerah. Hanya kepada Allah kita berserah.
Anis Rejab
Dec 27, 2016 rated it really liked it  ·  review of another edition
merantau ke deli sebuah novel yang memberi aku pengajaran dan peringatan bahawa hidup ini sebuah perjalanan yang sungguh tak boleh di duga.hidup punya naik dan turun.berkasih sayanglah bukan hanya mengikuti warisan adat yang mengikat kaki kita untuk terus pergi jauh.
« previous 1 3 4 5 6 7 8 9 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »

Readers also enjoyed

  • Pelukis Jalanan
  • Ayat-Ayat Cinta
  • Arkitek Jalanan
  • Pergi
  • Ayah...: Kisah Buya Hamka
  • Perempuan yang Baik-baik Dalam Al-Quran
  • Rindu
  • Orang-orang Biasa
  • Impian Jalanan
  • Muhammad Al-Fatih 1453
  • 99 Cahaya di Langit Eropa: Perjalanan Menapak Jejak Islam di Eropa
  • 1515
  • Signature Jalanan
  • Lalu Aku Hidup Sebagai Apa? Mengupas Pemikiran Buya Hamka
  • Salina
  • Letters to God
  • Pulang
  • Secangkir Teh Pengubat Letih
See similar books…
802 followers
Haji Abdul Malik Karim Amrullah, known as Hamka (born in Maninjau, West Sumatra February 17, 1908 - July 24, 1981) was a prominent Indonesian author, ulema and politician. His father, syekh Abdul Karim Amrullah, known as Haji Rasul, led and inspired the reform movement in Sumatra. In 1970's, Hamka was the leader of Majelis Ulama Indonesia, the biggest Muslim organizations in Indonesia beside Nahdl ...more

Related Articles

Need another excuse to treat yourself to a new book this week? We've got you covered with the buzziest new releases of the day. To create our lis...
25 likes · 12 comments
“Karena sudah demikian mestinya hidup itu, habis kesulitan yang satu akan menimpa pula kesulitan yang lain. Kita hanya beristirahat buat sementara guna mengumpulkan kekuatan untuk menempuh perjuangan yang baru dan mengatasinya. Sebab itulah maka tak usah kita menangis diwaktu mendaki, sebab di bau pucak perhentian pendakian itu telah menunggu daerah yang menurun. Hanya satu yang akan kita jaga di sana, yaitu kuatkan kaki, supaya jangan tergelincir. Dan tak usah kita tertawa di waktu menurun, karena kelak kita akan menempuh pendakian pula, yang biasanya lebih tinggi dan menggoyahkan lutut dari pada pendakian yang dahulu. Dan barulah kelak di akhir sekali, akan berhenti pendakian dan penurunan itu, di satu sawang luas terbentang, bernama maut.

Di sana akan bertemu alam datar, tak berpendakian, tak berpenurunan lagi.”
4 likes
“Perempuan adalah lautan, bila kita tidak kuat merenangi, kita akan ditelannya.” 2 likes
More quotes…