Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Beduk Diketuk” as Want to Read:
Beduk Diketuk
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Beduk Diketuk

4.44  ·  Rating details ·  346 ratings  ·  31 reviews
Mass Market Paperback, 280 pages
Published April 2011 by Telaga Biru Sdn Bhd
More Details... edit details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about Beduk Diketuk, please sign up.

Be the first to ask a question about Beduk Diketuk

Community Reviews

Showing 1-30
4.44  · 
Rating details
 ·  346 ratings  ·  31 reviews


More filters
 | 
Sort order
Zulaikha Sizarifalina
Tertarik dengan cover buku ini. Dan juga kata katanya. Ketukan Beduk Mampu Membangunkan Dirimu dan Menyeru Orang Lain. Kisah-Kisah yang diberi nafas ISLAM yang mencuit perasaan, mengocak fikiran dan menyalakan api perubahan.

Setakat nih [5/1/2012] baru baca sampai m/s 40. Saya amat tertarik dengan cara penulis menekankan kepentingan SOLAT. Tidak semestinya seorang muslim yang sempurna solatnya adalah seorang muslim yang sempurna atau baik. Saya rasa ramai di antara kita yang dapat lihat segelinti
...more
حزا ليني
Jul 28, 2012 rated it it was amazing
One of the best written books by Ustaz Pahrol mohd Juoi. This is from my opinion, the 2nd best book after Nota Hati Seorang Lelaki. Stories with lots of different perspectives about life, work, love and so many things. I envy the way he thinks :))
Nadia
Sep 12, 2017 rated it really liked it
Buku ni I respect sbb dia always go back to kepentingan solat. klw org tu buat salah. mesti tak solat. klw solat tapi buat salah jugak, solat mesti tak cukup kualiti. if negara tak maju, reflect balik ibadah2 kita.

this book berjaya meningkatkan semangat pembacanya (saya) untuk meningkatkan lagi kualiti ibadah.

walaupun saya bg buku ni 4 stars, saya rasa buki ni seharusnya dibaca oleh semua orang.

note: semalam nak beli barang at kedai buku uni but then ternampak stall jual buku islamik dekat te
...more
Nusrah
Jan 16, 2012 rated it really liked it
Antara buku motivasi yang saya suka selain La Tahzan. Tidak silap saya, ini adalah kompilasi ruangan Beduk Diketuk dalam Majalah Solusi kemudian dirangkumkan menjadi satu buku. Di sini saya quote beberapa ayat yang menarik untuk dikongsi.

"Jangan ditunggu sinar cahaya dari langit yang dilihat di Bumi Makkah, tetapi cukup sekadar cahaya pelita yang berkerdip di surau sepi desa sendiri. Dan jangan dicari sayup-sayup azan di angkasa lepas, tetapi sahutlah seruan azan yang begitu jelas menusuk di jen
...more
Fatini Zulkifli
May 06, 2014 rated it really liked it
Terkesan teguran Ustaz pasal solat. Solat itu menghalang kemungkaran. Kalau kita tak tepati masa, meeting datang lambat, curi tulang... bermakna ada yang tak kena dengan solat kita. Solat lewat waktu, tak khusyuk, wudhuk tak betul, tajwid dalam bacaan salah. Ada yang tak kena dengan solat kita.
Fathiyyah
Feb 06, 2012 rated it it was amazing

'Diketuk' bertubi2. Lebih faham dan lebih tahu tentang keadaan masyarakat kita sekarang yang sedang berada di dalam zon 'kritikal'

Penulis juga telah menjawab berbagai persoalan2 yg sering bermain di dalam kepala, dengan menggunakan contoh yang mudah untuk difahami.

Ainnudin Ja'far
Apr 18, 2018 rated it really liked it
Penulis menampilkan kisah-kisah teladan yang mempunyai perkaitan rapat dengan diri kita dan juga alam sekeliling. Setiap paparan cerita digarap dengan warna warni kehidupan serta ditulis dengan bahasa yang bersahaja serta mudah difahami...
AriffHidayah
Feb 23, 2013 rated it it was amazing
Shelves: motivasi
Alhamdulillah selesai membaca buku ini. Buku ini adalah satu kompilasi kisah-kisah kehidupan seharian yang banyak menyentuh hal-hal iman dan akidah, permasalahan masyarakat,dan kekeliruan masyarakat Islam tentang kefahaman dan amalan Islam. Setiap kisah yang diceritakan, memberikan satu jentikan halus kepada pembaca kerana setiap kisah diberi pandangan dan kritikan berdasarkan kepada prinsip-prinsip Islam. Buku ini harus dibaca berulang kali sebagai peringatan dan motivasi buat diri ini agar tid ...more
Azlinah Awang
Mar 20, 2012 rated it it was amazing
"Ketukan Beduk Mampu Membangunkan Dirimu dan Menyeru Orang Lain. Kisah-Kisah yang diberi nafas ISLAM yang mencuit perasaan, mengocak fikiran dan menyalakan api perubahan"

Pelbagai genre cerita dalam kehidupan yang membawa kita berfikir dan menilai dari kaca mata orang yang mahu mengajak orang lain merasa 'keselamatan' dan 'kesejahteraan' ISLAM.

Banyak istilah dan ilustrasi yang membuatkan kita tersenyum dan tersindir. Buku ini disarankan kepada mereka yang berurusan dengan jiwa manusia, berurusan
...more
Azmir Ismail
Dec 22, 2012 rated it it was amazing
Saya suka buku ini kerana penulis, Tuan Pahrol Mohd Juoi, adalah seorang pendakwah dengan gaya yang tersendiri dalam memperjuangkan dakwah Islamiah. Kisah - kisah yang dipaparkan dalam buku ini adalah kisah perbincangan beliau dengan pelbagai kawan penuh ragam mengenai isu - isu semasa umat Islam. Yang menarik bagi saya ialah kejayaan beliau mengaitkan pentingnya amal ibadat yang sempurna dengan kejayaan umat.
Amir Fahriezat
Oct 30, 2013 rated it really liked it
Buku yang menarik untuk dibaca khususnya untuk umat Melayu Islam. Antara kupasan yang boleh dikaitkan adalah konflik antara adat, budaya dan agama sudah sebati dalam kehidupan masyarakat Melayu. Dari sampingan menjadi kebiasaan seterus diangkat menjadikan kemestian dan akhirnya menjadi kewajipan dalam. Semoga buku ini dapat mengetuk hati jiwa kita agar tidak terkongkong dengan kebudayaan bangsa semata-mata sebaliknya meletakkan tuntutan agama lebih utama.
lost soul
Apr 10, 2013 rated it it was amazing
saya suka membaca buah tangan Ustaz Pahrol Mohd Juoi (walau beliau tidak menggelarkan dirinya ustaz) kali ni. Penulisannya bukanlah berbunga-bunga namun kenapakah hati ni begitu tertarik? Sungguh, Beduk Diketuk ini adalah bahan bacaan yang bukan sahaja santai tapi membina. Banyak persoalan dikupas disini. Buku ini sememangnya memaparkan 'kisah-kisah yang diberi nafas Islam yang mencuit perasaan, mengocak fikiran dan menyalakan api perubahan' (rujuk cover depan buku).
Liana Taj
Dec 10, 2014 rated it it was amazing
Buku yang harus dibaca oleh semua umat Islam di Malaysia. Gaya penulisan yang santai, namun isi yang penuh makna dan memberi kesan di hati. Penulis cuba menceritakan & mengubah pemikiran tipikal Melayu Islam supaya berfikir sebagai orang islam. Penulisannya membuatkan kita berfikir di sebalik norma masyarakat dan memahami islam dengan lebih mendalam.
Nur Amira
Jan 15, 2015 rated it it was amazing
Alhamdulillah.. buku ni sangat bagus, sangat membuka minda dan insyaAllah salah satu usaha untuk lebih memahami Islam dalam erti kata yang sebenar. Cerita yang ditulis dalam bahasa yang santai tapi dapat megetuk minda dan akal untuk berfikir. Ustaz Pahrol Mohd Juoi memang terbaik.
Highly recommended ! :D
Minn Edina
Sep 16, 2013 rated it really liked it
Buku ini mengetengahkan pelbagai topik-topik menarik dalam bahasa yang santai dan bersahaja. Isu-isu yang dibawakan sangat releven dengan masyarakat sekarang untuk dihayati. Buku yang benar-benar mengetuk jiwa dan akal.
Khairul Muhammad
Jan 31, 2016 rated it it was amazing
Buku ini boleh mengubah cara kita bercakap dengan berfikir dahulu sebelumnya. Lunak sungguh bahasa Ustaz Pahrol, susah untuk mendapat sisip bicara indah dalam buku ringkas seperti yang ditulis oleh beliau.
Sarah Azahar
May 17, 2014 rated it really liked it
Shelves: islam
This book had helped me through understanding the true value of Islam. Kadang kadang benda sekecik-kecik pun dalam Islam amik kisah. The society should change instantly, like asap.So tak rugi kalau baca!
Afifah
Jul 02, 2011 rated it it was amazing
Recommends it for: kast
Recommended to Afifah by: syahid nss
Shelves: agama-religion
bacaan santai yang penuh ilmu...mengulas isu-isu agama yang berkitar dalam masyarakat kini bg membentuk peribadi islam yang sebenarnya dalam setiap individu muslim...kartun-kartun yang dilukis juga sangat menarik!
Nor Affah
Buku Beduk Diketuk mampu mengetuk hati2 yang lentok 'mengantuk'...huhuhu..terkesan dihati..
Emir Haziq
Aug 14, 2014 rated it really liked it
belajarlah cara nak refleksi kehidupan dengan buku ni. (tengah malas nak review, nanti update iA)
Siti Nurunnajwa
Apr 01, 2014 rated it really liked it
Kisah-kisah lucu yang boleh menyentap jiwa kadangkala.
Satu bacaan santai yang sangat menarik.
Ruqaiyahq
May 03, 2015 rated it it was amazing
eh suka la lukisan atool eh?
Adila_alim
Sep 22, 2011 rated it it was amazing
Alhamdulillah, banyak nasihat dan teguran yang disampaikan melalui analogi yang santai, disini saya sedar bahawa kualiti solat seseorang sangat2 mempengaruhi cara hidup seseorang.
sarah diyana
buku yang sungguh bermanfaat dan pada masa yang sampai penulis menyampaikannya dalam keadaan yang santai.
Fatimah Wahidah
bacaan bagus untuk mengetuk minda kita yang selama ini tidak sedar banyak 'penyakit' yang membarah dalam masyarakat.
Aszifa Aris
Feb 06, 2012 rated it really liked it
Shelves: islamic
Baru beli buku ni tadik. Bagi kat papa. :) Sesuai lah kot... harap2 papa suka baca buku Ustaz Pahrol yang mengetuk jiwa dan akal ni...

Nice book! :)
Mohd Zamri
Sep 05, 2012 rated it it was amazing
sentuhan istimewa daripada penulis, amat santai dengan pengisian yang mudah dan padat
Izzah Iman
Jan 19, 2014 rated it really liked it
Setiap cerita dalam buku tersebut ada ibrahnya tersendiri.
Baniza
May 20, 2012 rated it it was amazing
Shelves: own
An Interesting book.
Amalina Azidzul
rated it really liked it
Nov 09, 2013
« previous 1 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »

Readers also enjoyed

  • Secangkir Teh Pengubat Letih
  • Bersyukur Saat Diuji
  • Langit Ilahi: Tuhan Tidak Lupakan Kita
  • Sebongkah Batu Di Kuala Berang
  • Apa Ertinya Saya Menganut Islam
  • Diari Musafir: Jangan Berhenti 'Berlari'
  • Denyut Kasih Medik
  • Mudahnya Menjemput Rezeki
  • Sebarkan Cinta-Mu
  • Sultan Muhammad Al-Fateh: Penakluk Konstantinopel
  • Cerita Cinta Ahmad Ammar
  • Kuasa Kepemimpinan Al-Fateh
See similar books…
181 followers
Pahrol Mohamad Juoi memulakan pengajian di sekolah kebangsaan Sungai Rokam, Ipoh dan kemudian ke sekolah Menengah Sultan Abdul Halim Jitra, Kedah. Walaupun berkelulusan dalam bidang Teknologi Makanan UiTM, namun sejak 1985 lagi beliau telah bergiat dalam bidang penulisan khususnya dalam bidang dakwah dan pendidikan Islam. Ini dibuktikan dengan komitmennya sebagai wartawan, pengarang dan akhirnya K ...more
No trivia or quizzes yet. Add some now »
“Jika ingin membaiki dunia, kita perlu baiki manusia. Dan untuk baiki manusia kita perlu baiki hatinya. Untuk membaiki hati, kita mesti bermula dengan memperbaiki solat.” 50 likes
“Teringat saya amaran daripada Imam al-Ghazali, bahawa jika solat dipersembahkan kepada Allah tanpa ada sebarang rasa, sama keadaannya dengan mempersembahkan bangkai yang tidak bernyawa.” 37 likes
More quotes…