Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Alahai Jijah!” as Want to Read:
Alahai Jijah!
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Alahai Jijah!

3.47  ·  Rating details ·  17 Ratings  ·  7 Reviews
Abang Abu, bagi cendol dua!

“Tengah buat apa tu? Dah siap kemas rumah belum? Tak nampak macam istana pun rumah kita ni.”
“Istana apanya makcik? Kalau rumah dah diperbuat daripada kayu, kayu juga. Tak ada maknanya boleh jadi istana. Ini kira okey apa.”
“Yalah. Yalah. Dah, dah. Kau pergi masuk dapur. Sekejap lagi orang kaya tu nak datang. Nanti kalau mereka nampak muka kau, ter
...more
250 pages
Published May 2011 by JS Adiwarna Sdn Bhd
More Details... edit details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about Alahai Jijah!, please sign up.

Be the first to ask a question about Alahai Jijah!

This book is not yet featured on Listopia. Add this book to your favorite list »

Community Reviews

(showing 1-25)
Rating details
Sort: Default
|
Filter
kasutoren
Dec 04, 2014 rated it really liked it
aku suka jalan cerita buku nie. Relax, tak sakit otak. Sepanjang membaca aku senyum gelak sesorang. Gaya bahasa yang sempoi.. Seronok! Adakalanya bagus gak layan buku mcm nie dr asik asik psl rebut rebut cinta je kan..sekian.
Kamalia Ramlan
Dec 23, 2011 rated it really liked it
Shelves: fiksyen-fiction
ini cerita tentang kanak-kanak berumur 10 tahun. Jijah namanya. Jijah, watak yang boleh buat aku tergelak dan jatuh kasihan pada masa yang sama. Novel ini bagi aku lebih sedap dilayan berbanding sesetengah novel umum/dewasa yang pernah aku baca.
Azizah
Oct 17, 2012 rated it liked it
Shelves: grc-2014
Penulis: Dihsar Ludba Haqifa
Penerbit: JS Adiwarna Sdn Bhd
ISBN978-967-0201-09-2
Harga: RM 17.00
M/S: 351
Cetakan 1 – 2011

Abang Abu, bagi cendol dua!

Blurb:

“Tengah buat apa tu? Dah siap kemas rumah belum? Tak nampak macam istana pun rumah kita ni.”
“Istana apanya makcik? Kalau rumah dah diperbuat daripada kayu, kayu juga. Tak ada maknanya boleh jadi istana. Ini kira okey apa.”
“Yalah. Yalah. Dah, dah. Kau pergi masuk dapur. Sekejap lagi orang kaya tu nak dating. Nanti kalau mereka nampak muka kau, terus
...more
Wan Amalyn
May 03, 2011 rated it liked it
Abang Abu, bagi cendol dua!

“Tengah buat apa tu? Dah siap kemas rumah belum? Tak nampak macam istana pun rumah kita ni.”
“Istana apanya makcik? Kalau rumah dah diperbuat daripada kayu, kayu juga. Tak ada maknanya boleh jadi istana. Ini kira okey apa.”
“Yalah. Yalah. Dah, dah. Kau pergi masuk dapur. Sekejap lagi orang kaya tu nak datang. Nanti kalau mereka nampak muka kau, terus tak jadi nak masuk rumah kita. Maklumlah, orang hodoh memang tempatnya di dapur.”
“Amboi! Sedapnya menghina.”
“Apa kau cakap
...more
Afiqah
Jul 23, 2012 rated it really liked it
4 bintang untuk: Ke-cool-an watak utama, ada unsur humor, pengakhiran yang tergantung.

-1 bintang untuk: Jalan cerita yang terlalu mudah.
Schai Razi
May 08, 2016 rated it liked it
Kena percaya yg setiap derita pasti akan ada bahagia.
Zehan Ilyana
May 04, 2012 rated it did not like it
Shelves: malay, novel-melayu
tak suka buku ni...sekian
Seekfor Blessing
rated it liked it
Jun 09, 2011
Nur Afidah  Mat Isa
rated it it was amazing
Feb 26, 2012
Cik Aini
rated it it was ok
Oct 29, 2011
Marta Dafid
rated it really liked it
Jul 13, 2015
Hamidah
rated it liked it
May 08, 2012
Yasmin Min
rated it really liked it
Dec 31, 2014
Ucu Riez
rated it liked it
Apr 20, 2013
MamaErra
rated it really liked it
May 06, 2011
ai to nikushimi
rated it it was amazing
Oct 14, 2013
Sakinah
rated it really liked it
Oct 18, 2013
Zainab
marked it as to-read
Dec 03, 2012
Fyiarz Ibtisam
marked it as to-read
Dec 16, 2012
Iza Su
added it
Jan 24, 2013
Syibrah
is currently reading it
May 23, 2013
Aya Miyuki
marked it as to-read
Oct 09, 2013
Shahida Azmi
marked it as to-read
Mar 08, 2017
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »