Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Langsir Biji Remia” as Want to Read:
Langsir Biji Remia
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Langsir Biji Remia

4.31  ·  Rating details ·  243 ratings  ·  41 reviews
Duha, pandanglah mataku yang berbisik... Kalau hati ini memang sebatang pena, tintanya tentulah daripada pelangi tujuh warna
lalu kenapa tidak saja dikirimkan sepucuk surat cinta pada dia?

Duha Hafa anak tunggal Dr. Hud Othman dan Puan Taslima. Dia cantik dengan mata bundar sayu seperti mata unta di padang pasir. Umair terpikat sejak dia masih kecil lagi.

Sepuluh tahun berla
...more
263 pages
Published by Jemari Seni Publishing
More Details... edit details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about Langsir Biji Remia, please sign up.

Be the first to ask a question about Langsir Biji Remia

Community Reviews

Showing 1-30
4.31  · 
Rating details
 ·  243 ratings  ·  41 reviews


More filters
 | 
Sort order
Ririn
Sep 04, 2013 rated it it was amazing
Aduhai...selesai membaca muka surat terakhir novel ni jiwa masih terbuai-buai. Mana taknya...bahasanya..penceritaannya...penuh dengan kelembutan. Noor Suraya...semakin dalam cintaku pada karyamu!(hehehe)

Duha Hafa...hujan renyai di waktu dhuha. Gadis comel yang periang. Berkawan dengan Umair...tetapi hanya melalui perbualan jendela.

Sepuluh tahun berlalu...Umair kembali semula ke rumah ini. Cuba mencari kembali Duhanya. Duha yang dirindui sepanjang 10 tahun perpisahan. Namun Duha sudah tidak seper
...more
Gobokairina
May 10, 2011 rated it it was amazing
Shelves: favorites, koleksi-ga
Sejujurnya aku amat mengagumi watak Duha Hafa [Duha]. Anak gadis yang periang yang ramah. Si mata bundar yang cantik tersembunyi di balik purdah hitam. Gadis yang walaupun pada mulanya takut dengan kelemahannya sendiri tetapi bangkit semula. Andai saja memang wujud gadis seperti ini, memang aku pergi meminang untuk adik lelakiku [mengarut! Abaikan kih5 :P].

Benar kata orang, cinta kalau hanya di mata tidak kekal lama. Dulu Umair pernah sukakan Duha. Mereka berdua adalah teman bicara jendela. Sal
...more
Cik Aini
Jun 05, 2011 rated it liked it
Shelves: read-2011, borrowed, asean
Bersungguh saya ingin membacanya, lantas segera saya hubungi rakan saya, Hany untuk meminjam novel si manis 17 ini.

Kalau cerita sedih, saya selalu menangis. Langsir Biji Remia mampu membuatkan saya mengalirkan air mata.

Cerita Umair & Duha. Dua rakan baik sedari kecil. Mereka sering bermain bersama malahan berbual bersama melalui tingkap rumah masing-masing. Akhirnya terputus hubungan taktala Duha mengikut keluarganya balik ke India. Dan barangkali (ini andaian saya), Umair sambung belajar di
...more
kuzzeen
Oct 27, 2013 rated it really liked it
Shelves: read-2013, i-owned
Banyak 'pendidikan' dalam Langsir Biji Remia. Untuk Si Manis 17, tentulah terbuai dengan Si Duha, Umair dan Mukhsin. Tentu terkesan dengan gelora rasa Duha, manisnya si Mukhsin dan masamnya si Umair. Tentu sedar istilah cinta yang sebetulnya x semanis mana....

TAPI... untuk pembaca macam aku yang dah berzaman meninggalkan manisnya 17, amat-amat terasa ketika menghadam karya Noor Suraya.

Sindiran Noor Suraya pedas sekali.... (seperit sindiran Duha terhadap Umair). Sinis sekali penulis ini melaungka
...more
Ella
Aug 16, 2018 rated it really liked it
NLB

Alangkah bagusnya jika novel ni dijadikan buku sastera masa sekolah dulu. Jalan cerita yg quite straightforward dan menarik dan bahasa yg tersusun walau agak literature sikit. Namun masih mudah untuk di hadam.

Novelnya juga tidak tebal. Fonts is readers friendly. Tak sakit mata nak squint. Kisah jodoh tak kesampaian kerana memandang luaran di lanjutkan ke anak pulak. Communications melalui tingkap berlangsirkan biji remia.

Saya tak akan mengulas panjang tentang hubungan Umair dan Duha. Saya ing
...more
Ras
Oct 26, 2014 rated it it was amazing
Shelves: favourites
Saya tidak menyesal menjadi peminat Noor Suraya. Setakat ini, semua karya beliau yg telah saya baca tidak pernah mengecewakan. Tebal atau nipis buku NS, pengisian ilmunya cukup banyak.
Ain
Mar 24, 2013 rated it it was amazing

Apabila rupa jadi ukuran , itulah akhirnya. Sungguh aku suka ending cerita ini ;)
endingnya bagai ada cerita baru selepas ini ;))

walaupun at first , saya juga seperti Duha , tersentuh hati dengan tindakan Umair. Tampak gentleman dan setia. Namun sekejap aja , terus rasa menyampah. haha nak tahu kenapa , kena la baca ;)
tapi jujurnya watak Umair tu watak common lelaki yang saya jumpa. Awalnya tampak setia yang amat ,bila dah tahu kekurangan perempuan tu cepat je berubah hati. Mudah benar. Bunyinya
...more
The Library
Sep 16, 2011 rated it really liked it
Kak Su, antara penulis yang aku kagumi. Aku jatuh cinta dengan bahasa Kak Su yang lembut menyapa mata. Teratur dan berseni. Kak Su bercerita, menegur dalam sinikal yang halus. Tulisan Kak Su sentiasa ada pengajaran.

Seperti novel-novel Kak Su yang terdahulu, novel ini juga tidak menghampakan aku. Kisah hidup Duha Hafa yang berliku. Penuh dengan dugaan. Kak Su mengajar aku bahawa kekurangan itu bukan untuk merendahkan diri. Tapi kekurangan itu merupakan satu kelebihan yang mungkin tak kita sedar.

N
...more
heril azwan
Sep 25, 2016 rated it it was amazing
suka sangat dengan kisah ni!
Azizah
Jan 10, 2013 rated it it was amazing
Shelves: favorite, kcbaca-2011
Penulis: Noor Suraya
Penerbit: JS Adiwarna Sdn Bhd
ISBN978-967-0201-13-9
Harga: RM 17.00
M/S: 263
Cetakan 1 – 2011

Duha, pandanglah mataku yang berbisik…

Blurb:

Kalau hati ini memang sebatang pena, tintanya tentulah daripada pelangi tujuh warna, lalu kenapa tidak saja dikirimkan sepucuk surat pada dia?

Duha Hafa anak tunggal Dr. Hud Othman dan Puan Taslima. Dia cantik dengan mata bundar sayu seperti mata unta di padang pasir. Umair terpikat sejak dia masih kecil lagi.

Sepuluh tahun berlalu dan mereka bert
...more
 Kak Zie
Dec 31, 2014 rated it it was amazing
Shelves: koleksi-peribadi
Sebelum beli buku ni, tertanya-tanya juga, apa bendalah biji remia ni.. Yang terbayang kat fikiran ialah langsir yang digantungkan sekali dengan biji remia tu... Lepas baca buku ni barulah tau apa remia tu.. Rupa-rupanya remia tu buah kundang.. Biji remia tu biji buah kundang.. Langsir biji remia tu langsir yang berwarna biji kundang ataupun warna ungu.. Jauh betul perginya dari kundang ke remia... hehe..
.
Bila baca kisah bagaimana muka Duha sebegitu, meleleh juga airmata.. Teringat kisah aku yan
...more
MamaErra
Apr 28, 2011 rated it really liked it
Shelves: kids-teens
Duha Hafa Hud, Umair & Ahmad Muhsin Amiruddin

"Ya, sangat manis sangat kisah 'Si Buruk dengan Peranggu Angin' ini..."

Sememangnya begitu, coretan Kak Su tak pernah mengecewakan...
Kamalia Ramlan
Aug 26, 2011 rated it really liked it
Seperti biasa Noor Suraya menulis dengan gaya yang lembut dan membuai. Novel ini membenarkan bahawa cantik itu datangnya dari hati.
Illina Ishak
Aug 05, 2011 rated it it was amazing
Noor Suraya tidak pernah mengecewakan saya, dan ini terbukti dengan penulisan beliau yang satu ini. Bahasanya dan teknik penulisan beliau yang lembut ibarat membuai- buai tika saya membaca buku ini. Serasanya seperti sayalah si Dhuha Hafa yang cacat sebelah muka itu; yang masih lagi mengharap pada Huud Zafran itu. Membaca naskhah nukilan kak su sentiasa membuatkan saya kagum bagaimana menariknya sesebuah cerita itu dapat disusun dengan baik sekali. Aduh, sungguh saya terbuai ;)

Satu elemen penti
...more
Izzatimare
May 17, 2016 rated it really liked it
Bila Kak Su yang menulis, saya sangat menghayati keindahan bahasanya. Saya jadi jatuh cinta dengan bangsa Melayu semula. Mencintai indahnya bahasa orang Melayu, indah tutur bicara, adab-adabnya. Saya jatuh cinta bagaimana seorang dara itu menyimpan rasa cintanya dengan rasa hormat kerana maruah diri, terus belajar mengenali dirinya dan berusaha yang terbaik untuk Allah, Nabi dan keluarganya.
Kisah Duha Hafa dan Umair hanyalah dua watak dalam banyak-banyak karya Kak Su. Saya lebih menghayati jala
...more
Jamilah Norddin
Jul 11, 2012 rated it really liked it
Saya tersenyum membaca cerita ini. Mula membaca muka pertama, saya tidak dapat hentikan bacaan sampai muka akhir. Bahasanya lembut dan memikat hati.
Sue Ahmad
Jan 14, 2018 rated it it was amazing
Asalnya saya bukan peminat novel. Tapi saya kenal penulis ini melalui surat ungu untuk nuha. Itu pun buku kawan. Seterusnya jaja dan din-Buku pertama kak su yang saya ada. Lepas tu lamaaa saya tak follow up tentang novel kak su. Sehinggalah mahadewi terbit. Saya beli kerana mahu baca tentang nuha. Dan pada masa yang sama saya baca juga tentang dahlia sebab mahadewi sequel 2 novel tersebut. Itu pun saya baca dahlia lepas beberapa bulan saya selesai baca nuha. Mahadewi saya beli 2016 rasanya. Dan ...more
Cherry
Feb 16, 2019 rated it liked it
Sebuah buku yang sesuai untuk bacaan remaja. Saya tidak meletakkan rating yang penuh bagi naskhah ini mungkin disebabkan genre seperti ini kurang masuk dengan citarasa saya.

Secara keseluruhan, cerita cinta antara Duha, Umair dan Muhsin ini menarik sebab 'plot twist' di penghujung cerita. Cumanya (maaf ya Kaksu), pembacaan saya agak terganggu disebabkan pengunaan kata ganti nama babah, mami, dadi, tok, abah.

TQ ;-)
Ikhwani
Nov 29, 2017 rated it it was amazing
1. Setiap insan telah dipakejkan dengan ujian tersendiri.

2. Bersama-sama ujian didatangkan kebahagiaan yang manis, asal sahaja hati reda dengannya.

3. Rupa paras yang cantik memang menjadi idaman semua tetapi ingatlah itu juga satu ujian!

4. Akhirnya hati yang tenang, yakin kepada Allah swt , itulah hati yang mendapat kebahagiaan hakiki.
Ctriko
Feb 20, 2018 rated it it was amazing
kisah ini buat aku insaf diri dan aku mengakui nikmat yang ALLAH telah berikan pada aku hingga kini. Subhanallah, kisah ini betul-betul menginsafkan aku dan menyedarkan aku yang selalu terlupa dan leka dengan nikmat dunia yang mengasyikkan.

Kimmie Si Ulat Buku
Oct 13, 2018 rated it really liked it
Cantik itu bukan pada wajah, tapi pada hati.
Bersyukur atas nikmat yang dikurnikan oleh Allah. Kisah Duha, Umair dan Muhsin memberi pengajaran tersendiri.
Atina
May 10, 2017 rated it it was amazing
Simpan dulu. Nanti baru update review
Nur Syazwani Binti Salleh
Jun 16, 2018 rated it it was amazing
Sedapnya maksud nama tu!
Jaja
Oct 04, 2018 rated it really liked it
Seronok membaca naskah ini

Umair - ambik kau! hahaha
Hidayah Arifin
Mar 27, 2013 rated it really liked it
Usai membaca LBR, saya bagai hilang kata-kata untuk mengulasnya bagaimana. Sehingga saat saya menaip entri ini pun, saya masih tercari-cari kosa kata paling sesuai untuk berbicara tentang buku ini. Karya-karya Noor Suraya bagi saya amat sinonim dengan susunan kata yang indah dan manis, tidak terkecuali juga bagi LBR. Pun begitu, setiap kali membaca karya beliau, bukan sahaja kata-kata yang indah yang saya cari, tapi juga mesej yang ingin disampaikan oleh beliau lewat karya-karyanya.

Dalam LBR, is
...more
Yazlina Saduri
Dec 24, 2016 rated it really liked it
Ini adalah novel pertama Noor Suraya ku baca. Duha Hafa Hud, Umair & Ahmad Muhsin Amiruddin. Sangat suka, watak Duha memang menarik; kuat dan lembut pada masa yang sama. Muhsin juga seorang yang menyejukkan hati. Kisah diceritakan penuh berhemah namun tetap ceria, bermula sejak Duha dan Umair masih kecil, berkawan rapat di sebalik langsir. Selepas Umair balik dari luar negara, ada perubahan pada Duha. Tak lama kemudian, Umair juga mengalami perubahan besar. Asasnya mungkin kedengaran remeh t ...more
Rodhiah Rahman
Jul 13, 2013 rated it it was amazing
The novel that makes me miss the sound of an 'angklung'. The novel that makes me miss reading the six short stories that used to come monthly in my arwah abah's dewan sastera. The novel that makes me miss to read syair in the kitchen while both my parents listened smilingly. The novel that makes me miss anything that we call sastera. The novel that makes me miss writing in a true sastera form, something i still can't manage to do. And most of all, the novel that makes me miss the two greatest mo ...more
Haslina
May 01, 2013 rated it really liked it
Aku baca buku Noor Suraya sebab aku nak jinak dengan sastera Melayu. Dan aku rasa Noor Suraya berjaya buat aku rasa tak berat dengan bahasa indah Melayu. Ewah.

Duha, awal - awal lagi aku dah setuju dengan doa babahmu di Jabal Rahmah itu, jodoh dengan Muhsin. Aku juga setuju dengan dadi dan tok yang asyik berleter padamu.

Ok, sekian terima kasih.
Lila
Oct 30, 2012 rated it it was amazing
kisah hidup duha hafa yg manis. saya nangis bila mengenangkan betapa tabahnya adis bernama duha yg dilakar kak dalam cerita ini. sukaaaa dengan penamat yg manis untuk si mata cantik ini. semua org berhak merasa baagia bukan.. :)
« previous 1 3 4 5 6 7 8 9 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »

Readers also enjoyed

  • Damai (3 Ceritera Dalam Sebuah)
  • Untuk Awak Teja Aulia
  • Lazuardi
  • Nah, Untuk Awak!
  • Gurindam Jiwa
  • Nyanyian Hati
  • 1511H [KOMBAT]
  • Sentuhan Kasih
  • Badai Semalam
  • Relevankah Aku di Hatimu? a.k.a Radha
  • Si Mangkuk Tingkat
See similar books…
235 followers
Lulusan Diploma Pendidikan (KPLI) daripada Institut Pendidikan Sultan Idris (IPSI) ini, pernah menjadi pendidik selama 13 tahun. Noor Suraya juga seorang Munsyi Dewan yang aktif dalam dunia penerbitan. Kini Noor Suraya mengetuai JS Adiwarna Publications & Distributors Sdn. Bhd. sebagai Pengarah Eksekutif di samping bertindak sebagai Pengarah Urusan untuk Jemari Seni Sdn. Bhd. Justeru, Noor Sur ...more
“Cantik itu datang daripada hati kata ayah, bukannya hanya ada pada muka. Orang ikhlas dan mulia nampak cantik!” 43 likes
“Di sana dia sedar, cinta kepada Allah tiada tolok bandingnya. Allah tidak pernah tinggalkan kita biar waktu kita senang dan susah.” 29 likes
More quotes…