Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Last Tango in Paris” as Want to Read:
Last Tango in Paris
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Last Tango in Paris

by
2.97  ·  Rating details ·  383 ratings  ·  52 reviews
Jalinan hubungan sepasang manusia kadang tak bisa diduga alurnya. Ada yang sederhana dan ada yang rumit sekaligus unik. Namun, justru itulah yang membuat sebuah cerita menarik.
Paul, lelaki paruh baya asal Amerika, ditinggal mati istrinya karena bunuh diri tanpa alasan yang jelas. Meskipun sepertinya kasar dan angkuh, dia sebenarnya rapuh. Dalam suasana berkabung, dia ber-
...more
Paperback, 256 pages
Published January 2011 by Serambi Ilmu (first published January 1st 1973)
More Details... Edit Details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about Last Tango in Paris, please sign up.

Be the first to ask a question about Last Tango in Paris

This book is not yet featured on Listopia. Add this book to your favorite list »

Community Reviews

Showing 1-30
Average rating 2.97  · 
Rating details
 ·  383 ratings  ·  52 reviews


More filters
 | 
Sort order
Start your review of Last Tango in Paris
Uci
Feb 21, 2011 rated it liked it
"Di mana adanya cinta?" pekik perempuan itu.
"Pergi nonton film sana untuk melihat cinta."


Cinta cuma ilusi, tapi seks nyata. Kau tak perlu mengenal seseorang untuk berhubungan seks dengannya. Tak perlu tahu masa lalunya, tak perlu mendoakan masa depannya. Selama raga terpuaskan, maka sudah.

Itu bukan kata-kata Bertolucci, tapi kesimpulan yang saya tangkap setelah membaca buku ini. Saya menyebut Bertolucci dan bukan Robert Alley karena bagaimanapun buku ini sepenuhnya berangkat dari naskah film
...more
Heather *Undercover Goth Queen*
Erotic?
No.

Sexy?
Nope.

Gross?
Yep.

Sexist?
Uh, duh.

Racist?
Shockingly so.

The characters are annoying. Paul is unnecessarily crass. Jeanne, while she seems to be mostly in charge of her life, turns into a weak idiot around Paul. Their dirty talk is disgusting. A pig? Uh, no. A rat with mayonnaise? Um ... no.

The writing wasn't terrible. And at least I was actually able to finish the book, unlike the movie when I tried to watch it like 13 or 14 years ago. Also the ending was pretty cool.
cindy
Gak ngerti bagusnya di mana, kontroversialnya di mana... sampai menyadari tahun terbit perdana/tayang perdana filmnya. OK, untuk zaman itu, pastilah cerita ini berasa avant-garde sekali. Apalagi dengan adegan ending mengejutkan bin tragis seperti ini.

Ironis sbnrnya, Jeanne kehilangan pesona misterius Paul karena Paul mulai membuka dirinya. Sdgkan Paul, mampu melewati tragedi rumah tangganya dan "normal" kembali justru krn hubungan tidak normalnya dengan Jeanne.
malo
Jul 30, 2018 rated it it was ok  ·  review of another edition
This was a quick read and well-paced. The wording evoked the disturbed and graphic nature of the story (use of "bad" words: rape, violate, different names for sex organs, etc.). The story follows two stereotypes - an older, mysterious, "real" man with no remorse and morals and a young, naive, artsy girl who is bored with her life. However, I was so bothered by Jeanne's portrayal, how she accepted the abuse, how she turned it into love, her rationalization of everything. Maybe the idea of the ...more
Steph
Jul 14, 2012 rated it really liked it  ·  review of another edition
Thoughts on LTIP…
“How do they do it, the ones who make love
without love? Beautiful as dancers,
gliding over each other like ice-skaters
over the ice, fingers hooked
inside each other’s bodies, faces
red as steak, wine, wet as the
children at birth whose mothers are going to
give them away. How do they come to the
come to the come to the…still waters, and not love
the one who came there with them, light
rising slowly as steam off their joined skin…just factors, like the partner
in the bed, and not the
...more
Dion Yulianto
Dec 14, 2011 rated it it was ok
Judul : Last Tango in Paris
Penulis : Robert Alley
Penerjemah : Rama Romindo Utomo
Penyunting : M.Sidik Nugraha dan Anton Kurnia


Sungguh, saya juga bingung apa hikmah atau makna yang hendak disampaikan penulis melalui novel kontroversial ini. Sebagaimana pendapat para resensor sebelumnya yang juga rata-rata kebingungan mencari tahu maksud dibalik dituliskannya novel yang alurnya lebih mirip alur drama ini. Satu hal yang disepakati oleh banyak pembaca, buku ini mengandung—atau mungkin mengumbar—aneka
...more
Astri  Nasthasia Videlia
This review has been hidden because it contains spoilers. To view it, click here.
Sulis Peri Hutan
Apa yang mesti saya resensi dari buku ini?
“tampak dua orang melintasi jembatan, menuju arah yang sama, terjerembab dalam irama yang saling berbalas, mesti mereka tak pernah menduganya. Mereka sebelumnya tak pernah bertemu dan tak bisa menjelaskan momen aneh yang secara kebetulan mempertemukan mereka. Bagi keduanya, jembatan, hari itu, pemandangan kota Paris, serta kondisi keberadaan mereka memiliki makna yang sungguh berbeda.” Hal. 6.
Mereka pertama kali bertemu di jembatan itu kemudian saling
...more
Lady CatVignon
Mar 30, 2012 rated it really liked it  ·  review of another edition
El último tango en París nos ofrece no solo musicalidad, erotismo, un poco de neblina y el ambiente bohemio y parisino que se necesita para esta historia; dos desconocidos que convergen en una habitación – ambiente más que vital para despojarse del mundo y de sí mismos- sin pasado, ni futuro, tan solo el presente de sus cuerpos y el deseo que pone a temblar la ciudad francesa, es así como Jeanne y Paul se aventuran durante un corto tiempo a la entrega total del placer que sus bajas pulsiones les ...more
Truly
Mar 16, 2011 rated it it was ok
Ikutan Harun ah....
Isinya intip punya Jeng Uci di http://www.goodreads.com/review/show/149...

Dibaca kemarin dalam perjalanan pulang yang butuh 5 jam hiks.....!
Secara cara bercerita, oklah. Maksudnya bahasanya, uraiannya sih ok
Cuman topiknya yang buat kedua alisku bersatu....
Silahkan sebut saya kuno, norak atau apalah, tapi buat saya tema buku yang sungguh menakutkan!
Sex memang sudah dianggap menjadi kebutuhan manusia. Tapi dalam buku ini, kok yah jadi menyeramkan.
Buat saya urusan begituan jadi
...more
Nike Andaru
Mar 15, 2011 rated it it was ok
Shelves: fiksi, terjemahan
Hmmm..
Kayaknya ga bisa ngasih lebih dari bintang 2. Rasanya buku ini kok berakhir dengan banyaknya umpatan dan kata-kata yang tidak enak didengar ya?
Okelah, klo ada adegan sex, mungkin saya masih bisa maklum, tapi kok makin deket akhir buku, malah banyak sekali yang bikin eneq. Ya itu adegannya, ya kata-katanya si Paul.

Harusnya penerbit Serambi melabeli buku ini dengan Label Novel Dewasa. Semoga ga ada anak di bawah umur yang baca buku ini :D
 Δx Δp ≥ ½ ħ
wew... Lolita versi baru? sayang rada-rada datar narasinya. nyaris bosan. ahahaha (banyak yg diskip :P)
Dian.p
May 19, 2011 rated it did not like it  ·  review of another edition
Gue gak suka sama sekali. Titik.
Margaret
May 06, 2012 marked it as own-and-someday-read  ·  review of another edition
Shelves: smut-novels
Well once upon a time I opened it up, read the opening, then skimmed through to all the movie still pictures and then read the last couple pages. That doesn't count as reading this book, eh? LOL
Simon Oliver
May 04, 2019 rated it it was amazing  ·  review of another edition
It is the book of the film and therefore in spite of being well-written is also slightly disappointing. I gave it the 5 stars because I enjoyed the writing. I saw the film 36 years ago and was not old enough to be properly shocked by it; now the book, extremely faithful to the film, with not much additional insight, was not as satisfying as I expected it would be - I realised that I already had gained whatever insights could be taken when I watched the film all those years ago. I bought this ...more
Mafer Barron
“Sus palabras no significaban nada comparadas con su presencia.”

“...la invadió un terror súbito e irracional. No sabía lo que más la atemorizaba: que la vieran allí o que la sacaran del umbral de su aventura.”

#bookquotes

Paul y Jeanne son dos completos desconocidos que se encuentran de manera fortuita en un departamento en las calles de Paris. Sin saber cómo exactamente, comienzan a tener una relación pasional, puramente sexual en la que no hay cabida ni para romances, ni enamoramientos, ni
...more
Amal Bastian
Jalan cerita cepat yang vulgar, erotis, dan sensual. Alley sangat detail mendeskripsikan keseluruhan jiwa dan mental tokoh, serta nuansa Paris, yang menurut saya, membawa sentuhan romantis yang mencekam. Akhir cerita dibuat lebih halus, tentang penggambaran adegan pembunuhan dan kematian yang begitu tenang dan sedikit indah.
Katy Lohman
Not sexy, mainly depressing. Paul is trying to recover from a depressing marriage and death of his wife. Jeanne is flitting around Paris. Somehow, the two bump into each other and decide to start an affair. He is bossy. She surrenders despite herself. Things get ugly. I ask myself why it keeps happening...right until the end.
Sarah
Jun 22, 2019 rated it it was ok  ·  review of another edition
Was curious to know what all the fuss was about (I'd heard about the butter ....), but "eh" is all I can say.
Tania
Feb 09, 2019 rated it really liked it  ·  review of another edition
Lido em setembro de 1973
Mick Dods
thoroughly depressing
Tatyana
Jan 11, 2019 rated it really liked it  ·  review of another edition
This review has been hidden because it contains spoilers. To view it, click here.
Nadya Thahira
Aug 27, 2013 rated it it was ok
Jalinan hubungan sepasang manusia kadang tak bisa diduga alurnya. Ada yang sederhana dan ada yang rumit sekaligus unik.

Pernahkah kamu merasa sedih karena ditinggal seseorang? Kesedihan yang bisa membuatmu gila, kacau sesaat atau beberapa lama dan membuatmu melakukan hal-hal di luar kebiasaan tanpa kamu sadari?

Novel yang diadaptasi dari salah satu film terpopuler sepanjang masa ini, berkisah tentang Paul seorang duda pewaris hotel lama tak terawat yang ditinggal mati oleh istrinya secara tidak
...more
Edy
Mar 31, 2014 rated it it was ok
Novel ini diawali dengan perjumpaan Paul dan Jeanne di sebuah jembatan dekat stasiun metro Paris. Paul yang duda paruh baya yang baru saja ditinggal istrinya bunuh diri, bertemu dengan Jeanne seoarang gadis yang bosan dengan ulah pacarnya (Tom) yang selalu membuntuti dirinya untuk difilmkan tingkah kesehariannya.

Perjumpaan mereka berulang ketika mereka mencari apartemen dan jatuh cinta pada apartemen yang sama. Dari situlah cinta sembunyi-sembunyi mereka dimulai, dan menjadikan apartmen tersebut
...more
AthenaTheOwl
Aug 11, 2014 rated it really liked it  ·  review of another edition
This is not the book for a quick titillation. It's about cruelty and the exploitation of others.

On the face of the story, we are to assume that Paul, the older man wracked with grief, is the exploiter. His fierce, perverse treatment of the young Jeanne makes the reader recoil. Why is this lonely broken man so vile to a girl who cares for him?

But Jeanne is not as guileless as we assume. She enters the dance with Paul of her own will, relishing the baseness of the interactions and surroundings.
...more
Sandy Flores
Jeanne una joven veinteañera es la protagonista del libro quien conoce a Paul un hombre de 45 años con el alma rota y llena de sucios pensamientos carnales, ambos con fantasmas de su vida pasada llena de frustración se conocen en un cuarto de un viejo hotel donde ha ocurrido el suceso más tráumante en la vida de Paul. En ese cuarto no existen nombres, no hay ropa, ni palabras únicamente dos cuerpos que se encuentran y desahogan sus placeres. Ella buscando un padre que le contara cuentos, él ...more
Pujiyanto stiffy
Oct 12, 2014 rated it liked it
Apa sih yang membuat kisah ini menarik, sampai-sampai filmnya dilabeli sebagai salah satu film terpopuler sepanmjang masa? Apa karena faktor Marlon Brando-nya yang merupakan salah satu aktor jempolan pada masanya, atau karena sajian visualnya yang secara sinematik berkat tangan dingin sutradaranya filmnya menjadi begitu menarik?
Tapi well, dalam medium buku kisah ini justru tidak sewah yang kuharapkan. Terlebih dengan kevulgaran kedua tokohnya yang main sosor soal seks. Beuh!
Dengan mengabaikan
...more
Denisa
Jun 09, 2012 rated it liked it  ·  review of another edition
An enthralling read and a more rivetting experience than the Bertolucci film. A very sexual and visceral book which dwells too much on the physicality between two people and less on the subtle connection that is formed between two lonely, depressed, emotionally void individuals. There are significant details in the book regarding the post-68 intellectual currents in Paris and the other characters that exist around Jeanne and Paul but never manage to truly co-exist with the two protagonists. ...more
Prinska Sastri
May 06, 2011 rated it liked it
Yeah, tertarik untuk baca buku ini karena settingnya Paris, dan sepertinya romantis-romantis gimana gitu yah.Tapi, begitu baca, agak gak begitu sreg mungkin karena *you know lah*. Tapi disini karakter utamanya diceritakan dengan sangat detail, jadi tergambar dengan sangat jelas. Dimana, Paul yang diceritakan bahwa ia stres dengan kematian istrinya yang mendadak yang lalu membuat ia berbuat kasar pada Jeanne, begitu pula sebaliknya.

Untuk pembentukkan karakter dan penjiwaannya *kayak drama aja*
...more
ilknur a.k.a. iko ◬
lisede kütüphane baştan aşağı düzenleniyordu. edebiyat hocamız Halo, o dönem bizim sınıftan adam seçmişti MF olmamıza rağmen. bana fırsat tabi, kitap ayıkla, raf temizle, kitap diz. bu da o dönemde iş yapmayıp hızlıca okuduğum kitaplardandır. güzeldir. tuhaftır. ama hatırlamıyorum. yıldızlara bakmayınız, tam hatırlamadığımdan ortalama vereyim dedim, okuyunuz.
marlon brandolu filmini izlemek de vaciptir. tavsiyedir. sadomazoşist, tecavüz gibi içerikler o dönem olay olmuştur ama ben yoktum olaylar
...more
« previous 1 3 4 5 6 7 8 9 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »

Readers also enjoyed

  • Lady Chatterley's Lover
  • Arch of Triumph: A Novel of a Man Without a Country
  • Beograde, dobro jutro 1
  • All I Really Need to Know I Learned in Kindergarten
  • Shakespeare Never Did This
  • Crumbs
  • Wilderness: The Lost Writings, Vol. 1
  • Mornings in Mexico
  • The Book of Skulls
  • Herman Hesse Three Essays
  • O Papalagui: Discursos de Tuiavii Chefe de Tribo de Tiavéa nos Mares do Sul
  • De passievrucht
  • The Show Must Go on: The Life of Freddie Mercury
  • The Meaning of Love
  • Baal
  • Paganini
  • Chopin
  • Україна в огні: кіноповість, щоденник
See similar books…