Mika Auramo's Reviews > Lukija

Lukija by Bernhard Schlink

Jan 05, 2010

bookshelves: suhdedraama, leffa
Read in December, 2009

Schlinkin romaani kertoo 36-vuotiaan pedofiilinaisen ja hänen uhrinsa 15-vuotiaan Michel Bergin tarinan. Tapahtumat sijoittuvat Saksan Heidelbergiin, ja kertojana toimii Michel.

Kirjasta on tehty myös elokuva, jonka ensi-ilta oli Suomessa keväällä 2009, pääosissa Kate Winslet ja Ralph Fiennes.

Rakenteeltaan kirja jakautuu kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa eletään ensimmäistä onnen ja erotiikan täyttämää vuotta. Toisessa osassa ollaan erossa ja kolmannessa on sitten se kauan odotettu kohtaaminen.

Vahinko vain, että ansioitunut kääntäjä Oili Suominen saa päähenkilön kuulostamaan teennäiseltä papparaiselta vanhahtavalla käännöstyylillä, kun Michel muistelee kutuaikaansa Hannan kanssa: "Olin pitkään aina vain jättäytynyt hänen johtoonsa, hänen otettavakseen. Sitten olin oppinut ottamaan hänet omakseni. Retkellämme ja sen jälkeen emme enää vain ottaneet toinen toistamme omaksi."

Varsinaisesta rakkausromaanista ei ole kyse, vaan keskeisin teema on keskushenkilön pakkomielteisen eroottinen suhde parikymmentä vuotta vanhempaan kumppaniinsa. Eron jälkeen muut naiset eivät pysty täyttämään Hannan jättämää tyhjiötä: he ovat vain korvikkeita.

Henkilögalleria on varsin ohut. Muut romaanihahmot ovat vain pahvikulisseja, mukaan lukien Michelin akateeminen perhe. Myös äidin rooli on painettu aivan minimiin.

Toisessa osassa teos saa lisää syvyyttä ja paljastetaan, miksi ääneen lukeminen oli Hannalle niin tärkeää. Mukaan on tosin aivan liikaa ympätty natsiaikaa ja senaikaisten traumojen setvimistä keskitysleirikauhuineen.

Kaiken kaikkiaan eroottisten fantasioiden ja traumojen täyttämän suhteen selvittely vuosikymmenten jälkeen muistelutyyliin vaikuttaa monitahoiselta, ontolta ja pinnalliselta itsetutkistelulta alistuvan Michelin näkökulmasta. Hänhän oli aina ollut Hannalle aina koiranpentumainen "poikanen".

Kenelle ja miksi hän tarinan kertoo, jää lukijan ratkaistavaksi.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Lukija.

03/03/2016 marked as: read