Stijn's Reviews > De tijgerkat

De tijgerkat by Giuseppe Tomasi di Lampedusa

Nov 20, 09

Read in November, 2009

De Tijgerkat is een historische roman, die zich afspeelt op Sicilië in de tweede helft van de 19e eeuw. Op de achtergrond speelt de eenwording van Italië.

De ik figuur is Don Fabrizio, een prins uit het geslacht Salina. Het boek volgt hem in de laatste 23 jaar van zijn leven. Het start in 1860, de prins is 50 jaar. Het voorlaatste hoofdstuk speelt zich af in 1883, de prins sterft op 73 jarige leeftijd.

Mijn gebrek aan belangstelling voor de levensstijl van de Aristocratie brak me op. Het grootste deel van het boek wordt gebruikt om de in detail het trage leven van Don Fabrizio en zijn naasten te beschrijven. Denk daarbij aan de sexuele uitspattingen van zowel de prins als zijn beschermeling Tancredi, de schoonheid van het prinselijk paleis en landgoederen, de overvloedige maaltijden en diners al dan niet in gezelschap van genodigden, op jacht met de pater, etc.

Enigszins interessant vond ik de relatie tussen de adel en kerk en de relatie van dit duo tot de opkomende klasse, de burgerij. Jammer dat deze relatie alleen vanuit het perspectief van Don Fabrizio werd beschreven.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read De tijgerkat.