Núria's Reviews > Tot S'aprofita

Tot S'aprofita by Pere Calders

Oct 08, 07

bookshelves: mios, 2006, literatura-catalana, cuentos, 3-buenos, siglo-xx
Read in July, 2006

No és dels millors reculls de contes de Calders que he pogut llegir. Segueixo creient que el millor deu ser 'Invasió subtil i altres contes'. El problema ve de que 'Tot s'aprofita' és un recull fet amb contes d'aquí i d'allà, de diferents èpoques i amb diferents intencions, així que no es pot dir que sigui unitari, però a més n'hi ha que realment son molt bons i d'altres que només no estan malament. Una llàstima. Tot i això m'ha agradat, perquè encara que Calders no doni el millor en tots els contes, quan vol fa uns contes deliciosos: frescos, divertits, originals i amb més profunditat del que aparenten.

M'han encantat els contes brevíssims que hi ha; no podia ser d'una altra manera, essent com sóc una coneguda partidària de dir les coses amb les paraules mínimes. Però n'hi ha molts més de simplement perfectes: el del nen que pregunta massa coses i llavors l'adult no sap què contestar-li, el de la fi del món, el de l'home que compra un cocodril dissecat per la seva dona, el de l'home que se'n va al cel i després vol tornar, el de l'home que ha creat un personatge però que no es decideix mai a escriure-li una historia, el que dóna nom al recull i que comença com una queixa dels veïns impertinents, etc. Pot semblar que només són simples anècdotes gracioses per explicar en un sopar, però és molt més.

Calders escriu com si estigués fent la cosa més natural del món. Té un estil directe i efectiu, però magnífic i que em fascina. El millor és la seva ironia i el seu humor entre surrealista i absurd, sempre subtil. Però, un cop més, tot això no vol dir que els seus contes siguin simplement per passar l'estoneta (encara que també te la facin passar d'una manera deliciosa), perquè és capaç de a partir d'una anècdota trivial acabar parlant de la condició i la naturalesa humanes. Com si no s'ho proposés, acaba fent una anàlisi totalment encertada de com som les persones, dels nostres defectes i les nostres pors. I el més sorprenent és que encara que sovint introdueixi elements fantàstics i de ciència-ficció, aquests només són una eina per dir alguna altra cosa, una cosa totalment quotidiana, amb la que ens identifiquem perfectament.
1 like · Likeflag

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Tot S'aprofita.