miaaa's Reviews > Volcano

Volcano by Shūsaku Endō
Rate this book
Clear rating

by
858390
's review
Jul 21, 09

bookshelves: fictions-others
Recommended to miaaa by: Roos
Recommended for: wiwiet
Read in July, 2009

'A volcano resembles human life. In youth it gives rein to the passions, and burns with fire. It spurts out lava. But when it grows old, it assumes the burden of those past evil deeds. It turns deathly quiet as we now behold it. Nevertheless, a human being is not entirely like the volcano. When we grow old, will cast a backward glance upon our lives, becoming fully aware of our mistakes.'
- Dr. Koriyama

Some people fear no death, they even challenged themselves off the limit. But for most getting old is like a dream we want to avoid, a nightmare. You'd aware lots of efforts are taken to stay young such as facelifts, botox, plastic surgery, seeking for immortality. It's like seeking a bucket of gold at the end of the rainbow! Oh come on, do you really want to stay alive when your dear friends are gone one by one? When the world is getting crazier and crazier?

I'd say just enjoy your old-age days, think of it as fall season when the leaves are fallen from the trees and the colour has it own beauty which distinguished itself from the other seasons.

***

'Vulkano itu mewakili kehidupan manusia. Saat muda begitu bersemangat dengan nyala api dan muntahan lava yang keluar dari dalam perutnya. Namun saat usianya menua begitu diam dan menyepi, seakan menangung semua tindakan perusakan yang ia lakukan di masa lalu. Walau begitu, manusia tidak selalu seperti sebuah vulkano. Saat kita beranjak tua, kita tidak henti-hentinya melihat ke belakang dan menyadari semua kesalahan yang kita perbuat.'
- Dr. Koriyama

Aku kagum pada orang-orang yang sepertinya tidak takut pada kematian, mereka bahkan menantang sang kematian itu sendiri. Merek yang suka olahraga ekstrim atau almarhum Steve Irwin misalnya. Namun rasanya ketakutan tersebesar bagi kebanyakan orang adalah menjalani masa tua. Tak heran banyak yang rela melakukan apa saja agar tetap muda, facelifts, botox, bedah plastik dan banyak hal lain.

Menurutku sih ngapain takut dengan masa tua, dinikmati saja dan bayangkan masa tua itu seperti musim gugur di luar negeri. Warna keemasan ketika daun-daun berguguran. Warna yang memiliki keindahan sendiri dan membedakannya dari musim-musim yang lain.
1 like · likeflag

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Volcano.
sign in »

Reading Progress

07/07/2009 page 30
17.44% "a retired volcanologist and a priest, what will bring these two together?"
07/17/2009 page 81
47.09% "Jinpei Suda's ill-advised outing to Mt. Akadake"
07/21/2009 page 175
100% "The mountain was going to explode, because evil itself never dies out - Durand"

Comments (showing 1-4 of 4) (4 new)

dateDown_arrow    newest »

message 1: by [deleted user] (new)

wah, mulai read ini? gue juga punya. gimana sejauh ini, kip, bagus? :D


miaaa oh iya aku lagi baca ini juga yah hahaha kelupaan gara2 mo ngelarin si doel anak betawi ...

masih di pengantar jenderal tapi keknya bagus nih :D


message 3: by [deleted user] (new)

hehehe, ripyu yah? kalo ga ripyu gue sumpahin Torres dibeli Real Madrid juga hahahaha :p


miaaa huwahahaha disumpahin juga gpp toh dia gak akan pindah ke sana, biasa masalah harga diri jadi fans atletico.

baiklah jenderal semoga nanti mendadak dapat pencerahan pas baca jadi bisa ngereview ;))


back to top