SillySuzy's Reviews > Contrapunt

Contrapunt by Anna Enquist

Mar 18, 10

bookshelves: dutch
Read in February, 2010

Mooi, mooi, mooi! Een boek met een heel duidelijke structuur (de 30 Goldbergvariaties met de begin- en eindaria) en ik hou erg van boeken met een duidelijke structuur. Prachtig zoals Anna Enquist haar herinneringen aan haar dochter verweefd met elke Goldbergvariatie. Ik ben nu erg benieuwd hoe die Goldbergvariaties klinken. Ik denk dat het nog een extra dimensie aan het lezen geeft als je de muziek bij elk hoofdstuk hoort. Ik heb totaal geen verstand van klassieke pianomuziek of de muziek van Bach in het bijzonder, maar dit was totaal geen belemmering bij het lezen. Het verhaal is zeer ontroerend. De gevoelens van de moeder bij het opgroeien van de dochter, het langzaam volwassen worden, het uit huis gaan en het leren loslaten zijn voor iedere moeder heel herkenbaar. Alleen zit er een heel scherp randje aan de gevoelens van deze moeder, omdat je weet hebt van het onherroepelijke en diep tragische einde. En ondanks het feit dat je hier vantevoren van op de hoogte bent, hakt het er toch diep in en zou je willen dat je het onafwendbare einde kon tegenhouden. Dit boek is 7 jaar na het ongeluk geschreven. Ik vraag me af of je zo'n klap ooit te boven kunt komen. Dit boek is in ieder geval een pracht van een eerbetoon aan haar dochter. Een mooi, ingetogen, nooit sentimenteel, sober en daardoor diep doordringend verhaal. Een absolute aanrader.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Contrapunt.