Evam's Reviews > The Millennium Trilogy

U 50x66
Aug 23, 2012

it was ok
Read in January, 2010

Thrillers en dergelijke zijn aan mij niet besteed, omdat die boeken doorgaans met haken en ogen aan elkaar hangen, de personages van bordkarton gemaakt zijn en de plot zo subtiel is als een olifant in een porseleinwinkel. Maar af en toe probeer ik mijn eigen stereotypen en vooroordelen te doorbreken. Zo gezegd, zo gedaan... en ik las de hele Millennium-trilogie uit.

Het eerste deel las bijzonder vlot weg. Het was verademend om eens iets no-nonsense, eendimensionaal en eenlijnig te lezen. De auteur kan bovendien zeer goed sfeer en ruimte scheppen. Maar de ontknoping van het eerste deel was zo compleet ongeloofwaardig dat mijn leesplezier vergald was voor de hele trilogie (en toch heb ik de andere delen nog verder gelezen, sterk vind ik dat - de auteur kan echt wel vlot schrijven, je mag er alleen niet te veel over nadenken).

Waar hapert het dan voor mij?
Het hoofdpersonage Michael Blomkvist is een ietwat gederailleerde, superprincipiële en geëngageerde journalist op de grens van een midlifecrisis. Hij raakt verwikkeld in een ernstige ruzie/rechtszaak en wil zich voorbereiden op zijn verdediging. Hiervoor zondert hij zich af op het Zweedse platteland, waar hij als bijverdienste de familiegeschiedenis van een rijke Zweedse familie te boek stelt. En passant ontmaskert hij een Zweedse seriemoordenaar die jarenlang tientallen meisjes heeft vermoord. Dat Blomkvist als geëngageerde journalist die ontdekking bijna achteloos onder de mat veegt, niet in de media brengt en de families van de omgebrachte meisjes zelfs niet inlicht, gaat er bij mij echter niet in. En daarna trekt hij doodleuk naar de rechtszaal voor zijn proces. Die afwikkeling druist zo keihard in tegen de motieven en principes van het personage dat die volledige trilogie op losse schroeven komt te staan. Ongeloofwaardige personages.... mijn vooroordeel is bij deze helaas nog eens bevestigd.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read The Millennium Trilogy.