Emilia's Reviews > Ronja rövardotter

Ronja rövardotter by Astrid Lindgren

11931977
Aug 16, 12

Read in June, 2012

Olen lukenut kolme Lindgrenin kirjaa ("Ronja Ryövärintytär", "Mio, poikani Mio", ja "Veljeni Leijonamieli"), joistan tämän sekä suomeksi, että ruotsiksi. Tästä myös pidin eniten, sillä toisin kuin kahdessa muussa yllämainitussa, tässä puuttui mustavalkoisuus-aspekti lähes tyystin. Ei ollut kaameaa pahista (kuten Mion "Kato" tai Leijonamielen "Tengil", jotka ovat niin pahoja kuin olla voi), ja hyviksetkin olivat ryöväreitä. Ronja tosin kieltäytyy jatkamasta isänsä ammattia, mutta isä ei silti ole hirviö, päinvastoin.
Rakastin tässäkin erityisesti kieltä, Lindgren käyttää valtavan kekseliäitä ilmauksia, joita oli ruotsia huonosti osaavan välillä vaikea lukea (onneksi oli suomenkielinen versio apuna), mutta myös tarinan miljöö ja henkilöt olivat ihasuttavia. Erityisesti Ronja - vahva, itsenäinen ja omintakeinen Ronja - oli loistava. Ronja, joka nauroi siitä ilosta, että puita oli olemassa (tai järvi oli olmeassa, tai tähdet, tai Birk olivat olemassa) ja opetteli olemaan putoamatta jokeen hyppimällä kiviä pitkin joen vaarallisimmassa paikassa (kuinka sen muuten oppisi?). Ihana Ronja. Jostain syystä myös Ajattarat ovat kiehtoneet minua lapsesta asti (vaikka ne ovat tämän kirjan selkein mustavalkoisen pahan ilmentymä).
1 like · Likeflag

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Ronja rövardotter.