Gijs Grob's Reviews > Een Geschiedenis van God

Een Geschiedenis van God by Karen Armstrong

Aug 16, 12

bookshelves: non-fiction, history, philosophy-and-religion, english, female-author
Read in February, 2010

Uitputtend overzicht van zo'n 3500 jaar monotheïsme, van zijn ontstaan t/m de moderne tijd.

Armstrong beschrijft de geschiedenis van God bijna exclusief vanuit wat filosofen en theologen erover geschreven hebben, wat het volk dacht en wat voor invloed bepaalde Godsvisies op de wereld hadden, komt veel minder aan bod. Zo blijft het een nogal celebrale opsomming van visies, van bizar tot redelijk en van logisch tot absurd.

Al snel is duidelijk dat er aan het Godsidee vele kanttekeningen kleven, en al wordt er pas vanaf de 18e eeuw echt getwijfeld, ook eerdere filosofen komen met vaak dezelfde (schijn)oplossingen voor de gevonden tegenstrijdigheden.

Armstrong houdt het interessant door ontwikkelingen parallel te volgen in de drie wereldgodsdiensten en met name over het Jodendom en de islam met voor mij nieuwe kennis te komen. Maar ook het christendom wordt uitgepluisd, van zijn onbegrijpelijke theorieën omtrent de drieëenheid, via de mystieke oplossingen van de Grieks-orthodoxe kerk tot het onstaan van de jubelkerken in de 17e eeuw.

Hierbij is Armstrong verre van onpartijdig: al snel wordt duidelijk dat ze van het westers-Christelijke Godsidee maar weinig moet hebben en haar voorkeur sterk bij een mystieke God ligt. Ook is Armstrong niet altijd even sterk in haar historie: verhalen van profeten als Jesaja en Mohammed worden letterlijk verteld, zonder enige kritische noot, alsof ze daadwerkelijk zo hebben plaatsgevonden. Daarmee stoot ze niemand voor het hoofd, maar ondergraaft ze ook haar eigen kritische houding, want die laat ze te opvallend vaak varen.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Een Geschiedenis van God.