Daisy's Reviews > Godverdomse dagen op een godverdomse bol

Godverdomse dagen op een godverdomse bol by Dimitri Verhulst

Nov 02, 08

bookshelves: dutch-literature
Read in November, 2008, read count: 1

Vanmiddag heb ik de laatste nieuwe van Dimitri Verhulst uitgelezen. Lekker gemaakt door de uitzending van "Iets met boeken" vorige week, was ik blij verrast dit boek op de sprintertafel in de bieb te zien liggen!

Mijn eerste ervaring met een Verhulst was zijn levensverhaal opgetekend in "De helaasheid der dingen". Nu tekent hij de geschiedenis van ons allemaal op. Vanaf het moment dat we uit het water kruipen, tot de uitvinding van de atoombom. Dit alles weer met veel schunnigheid en een enorme zelfreflectie. Alles en iedereen krijgt er vanlangs. Vrouwen op het eerste gezich meer dan mannen (ik kreeg sterk de indruk dat de 'hoofdpersoon', het onzijdige 't, toch echt een man is), maar aan de andere kant draaien diezelfde mannen op voor het voeren van oorlogen en
het fabriceren van bommen. Ook niet bepaald een lofrede dus.

Tijdens het lezen krijg je allerlei gebeurtenissen uit de (niet alleen vaderlandse) geschiedenis voorgeschoteld. Het verhaal is dus min of meer bekend. Maar doordat Verhulst nergens specifieke namen, volken of zelfs jaartallen noemt, is het soms lastig een nieuw stuk in de tijd te plaatsen. Ik had soms pas na een tijdje door in welk tijdperk ik
ongeveer was: "Is dit nu WO! of WOII? O dit is WOII, dan was die andere dus I". Het enige wat in keiharde cijfers wordt uitgedrukt is het bevolkingsaantal.

Waar ik verder aan moest wennen is ten eerste het gebruik van " 't " als aanduiding voor 'de mens'. Ook heb ik nogal eens de neiging om de stem van de schrijver te horen wanneer ik zijn teksten lees, heel gek. Dit komt waarschijnlijk ook omdat het niet altijd ABN klinkt, eerder ABV. Mijn vlaams-nederlandsewoordenboek heb ik dan toch geregeld moeten raadplegen. Maar toen ik eenmaal aan de stijl gewend was, kon ik me dan ook laten onderdompelen in dat vlaamse taaltje, wat ik stiekem toch nog steeds mag ;)

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Godverdomse dagen op een godverdomse bol.