Mighty_k24's Reviews > Fever Pitch

Fever Pitch by Nick Hornby

U 50x66
Jun 06, 2012

In't kort: Nick Hornby is een achtjarige knul wanneer zijn vader hem eerder toevallig voor het eerst meeneemt naar een wedstrijd van Arsenal. En dat is het begin van een snel ontluikende liefde, later evoluerend naar een ware obsessie. Hornby staat op met Arsenal en gaat ermee slapen, hij krijgt er klappen om, laat er vriendinnetjes voor in de steek en is bij elk belangrijk verlies opnieuw totaal verloren. Maar de grote zeges worden uiteraard ook passend gevierd. Het boek eindigt 30 jaar na het begin, met het behalen van de dubbel.

Mijn oordeel: Dit is Hornby's debuut, later volgen onder meer High Fidelity en About A Boy. Aan de hand van (meestal) Arsenal-wedstrijden schetst Hornby een beeld van een opgroeiende jongeman in de grootstad in de 70s en 80s, steeds met de nodige Britse humor en zelfrelativering.

Maar Hornby kan ook ernstig uit de hoek komen. De rampen van Heizel en Hillsborough worden van binnenuit belicht en de gevolgen ervan toegelicht, wat soms een verrassend beeld oplevert.

Ik las het boek nu al voor de vierde keer, en het blijft elke keer opnieuw top. Een must voor elke sportliefhebber, het geeft als geen ander een accuraat beeld van het supporter-zijn.

Eindoordeel: *****

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Fever Pitch.