Ilse's Reviews > Het meisje dat uit het duister kwam

Het meisje dat uit het duister kwam by Diane Lierow

Jun 11, 12

Read from May 17 to 24, 2012, read count: 1

** spoiler alert ** Het verhaal over Daniëlle Lierows leven is een indrukwekkend en intrigerend verhaal! Vier sterren in plaats van vijf omdat ik het toch een tikkeltje gek vind dat Diane en Bernie toch een boek hebben geschreven over Daniëlles leven. Eerst maakten ze nog zo'n stampij om het feit dat ze in een tijdschrift of de krant zouden verschijnen. En nu dit? Hmm, dan kan ik het niet helpen me met een dubbel gevoel af te vragen of ze het niet toch ook doen om te laten zien hoe goed ze wel niet zijn...

Buiten dat vind ik het bijster interessant om te zien hoe alles werkt bij verwaarlozing. Natuurlijk iets wat je liever niet zou willen kúnnen bestuderen. Als dat betekenen zou dat Dani nooit verwaarloosd zou zijn geweest door Michelle en ze een gewoon leven had kunnen lijden. Helaas zijn er genoeg kinderen die zo moeten leven. Ik heb het met Dani te doen om het feit dat ze eigenlijk al veel eerder weggehaald had kunnen worden bij haar biologische moeder die niet goed voor haar zorgde. Alleen vraag ik me af of ze zelf allemaal wel doorheeft wat ze heeft gemist. Natuurlijk heeft het haar al met al een hoop narigheid bezorgd, maar als zij zo kan leven zoals ze nu leeft - bij een familie die haar de aandacht geeft die elk kind verdient en meer omdat ze onderontwikkeld is - denk ik dat ze gewoon blij mag zijn.

Haat aan die Michelle die alles blijft ontkennen en verbuigen, respect voor Bernie en Diane dat ze haar in huis hebben genomen. Ergens leuk om Daniëlles leven verder nog te kunnen volgen op internet, maar aan de andere kant erg jammer. Zoals ik net al zei is Daniëlle onderontwikkeld en zal ze er zelf niet mee zitten dat ze op internet staat en volop in de publiciteit staat omdat er een over haar is geschreven, haar pleegouders bij Oprah zijn verschenen en wat al niet meer. Maar toch. Uit enig respect vraag ik me af of het wel allemaal waardig is allemaal. Met een nogal een dubbel gevoel heb ik het boek gelezen, met als voornemen om het allemaal te doen om er zelf wijzer van te worden.

Over sommige van de hersenverbindingen die Daniëlle mist heb ik al eens vaker wat gehoord. Grappig dat sommigen mentale retardatie onder autisme rekenen, dat wist ik niet eens. Eerder las ik over mentale retardatie en toen begreep ik nog niet wat het inhield, omdat het werd verkondigd in een artikel over het Syndroom van Asperger - een lichte variant vanuit het autistisch spectrum. Hierin werd nadrukkelijk vermeld dat Asperger geen vorm van mentale retardatie is. Leuk om nu te weten dat mijn vermoeden bevestigd is.

Misschien niet per se relevant in de recensie, maar wel een grappige trivia is trouwens dat ik eens las over hersenverbindingen in de eerste paar levensjaren van kinderen. Sommige daarvan lijkt Dani te missen, terwijl 'normale' kinderen deze wel hebben. Een deel ervan blijft echter ongebruikt en valt op geloof ik ±het zevende levensjaar weg. Dat is dus zo bij 'normale' mensen. Bij mensen met Asperger daarentegen is het vaak niet zo, waardoor ze meestal een hoger IQ hebben dan 'normale' mensen zonder deze of een andere vorm van autisme. Zeer interessant! De reden waarom dit gebeurd bij kinderen met Asperger, stond er niet bij in het artikel.
Mijn persoonlijke theorie? Kinderen die in het autistisch spectrum zitten - waaronder dus Asperger - hebben door ogen van anderen beschreven als andere en meer creatieve (soms ook wel omslachtige) manier van denken en doen. Daardoor worden er misschien wel weer andere verbindingen tussen hersencellen aangemaakt. Omdat deze manier van doen autisten hen nu eenmaal kenmerkt, zullen de verbindingen daarom denk ik niet wegvallen. Of er echter hersenverbindingen wegvallen die bij 'normale' mensen niet wegvallen... Daar heb ik nog niet eerder bij stilgestaan, en ik ben erg benieuwd of het zo is. Hmm, weer een nieuwe vraag om hopelijk ooit beantwoord te krijgen. Hopelijk nog eens door het lezen van dergelijke boeken.

Een vervolg op het boek zal er wel niet komen, al lijkt het me erg gaaf om eens te zien hoe het met Daniëlle over 10 jaar gaat. Diane en Bernie worden ook ouder en ze zullen niet eeuwig voor haar kunnen blijven zorgen. Zover ik begrijp boekt ze vooruitgang in zelfbewustzijn en in voor zichzelf kunnen zorgen. Maar tot in hoeverre? Tsja, dat zou ik weleens willen weten!

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Het meisje dat uit het duister kwam.