Bernard's Reviews > Semites and Anti-Semites: An Inquiry into Conflict and Prejudice

Semites and Anti-Semites by Bernard Lewis

Apr 10, 2016

bookshelves: history, religion
Read in April, 2012

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Semites and Anti-Semites.

Jonathan Zojuist gelezen? Ik ook! Goed hoofdstuk over nazi's en de arabieren.

Bernard Ja, al enige tijd terug hoor. Was vergeten m op mn lijst te zetten.. Inderdaad waren de moderne hoofdstukken erg aardig, en het boek als geheel is natuurlijk gewoon Bernard Lewis eruditie.

Jonathan Heb hem 5 sterren gegeven niet omdat ik het amazing vond, maar vooral omdat het een belangrijke boodschap is en hoewel uit '86, relevanter dan ooit. Eigenlijk verplichte literatuur als je het mij vraagt. Ik moest denken aan die vertrekkende hoogleraar Jodendom in Leiden die het over antisemitisme in de Islam wilde hebben in zijn afscheidsrede nog niet zolang geleden en gecensureerd werd. En dan te denken dat Lewis dit in '86 al beschreef....

Bernard Wat dat betreft kon in de jaren 1970/80 ook meer gezegd worden. Nu de moslims tijdens de eeuwige zoektocht naar westerse schuld tot slachtoffer zijn verklaard, is dit moeilijker. Dus dat men in de jaren 1940 in Egypte dacht dat Hitler een moslim was, dat Nasser en andere fans van de nazi's waren en de episode van de musfti zijn feiten die ongemakkelijk bij dat beeld passen. Ik las laatst een boek uit de jaren 1970 'Arab Attitudes to Israel' waarin de irrationele en onoverkomelijke Arabische haat tegen Israel hard en zakelijk uit de doeken werd gedaan. Uiteindelijk had men t ook over 'Israelische agressie' en 'arrogantie' voor de oorlog van 1967, enkel en alleen vanwege het bestaan van Israel. Tsja, ik denk dat veel mensen willfully blind zijn. Als het westen niet schuld is aan alles, is je mensbeeld van de mens als engel, de 'nobele wilde' en de schuld die bij de (westerse) instituties ligt ook in duigen. Weinig applerend voor hervormers die geloven in een maakbare samenleving.