Lizza11's Reviews > Het spel der tronen

Het spel der tronen by George R.R. Martin

Jun 21, 12

bookshelves: fantasy, gekregen, gekocht-in-2012, own, gelezen-in-2012, ebook
Read from May 02 to June 19, 2012

Heel lang zitten twijfelen of ik nu eerst aan de tv-serie zou beginnen, of toch eerst aan het boek. Door een plotselinge opwelling toch eerst begonnen aan de serie (boek had ik ook nog niet), en na 4 afleveringen gekeken te hebben toch maar weer gestopt. Ik was eigenlijk nog veel nieuwsgieriger naar het hele verhaal en niet wat alleen op beeld is gebracht. Voor mijn gevoel werden er namelijk heel wat dingen niet verteld in de serie. Dus in het boek begonnen, heel veel was dus herkenbaar, maar ook heel veel dingen waren nieuw. Op de een of andere manier zat ik ook gelijk in het verhaal en dan ben je voor dat je het weet zo 100 pagina's verder. Pas na iets van 350 pagina's was ik voorbij het punt waar ik dus in de serie was gebleven en vanaf dat moment vond ik het verhaal ook veel leuker worden. Geen spoilers meer en gewoon genieten van alles wat je tegemoet komt.

Wat me ook vooral opviel was de preciesheid van het verhaal. Het was allemaal zo goed uitgedacht en ook allemaal perfect passend. Alle families en hun geschiedenis waren helemaal uitgedacht, met hun eigen banieren en kleuren. Ook de landen waren helemaal in detail uitgedacht, en mede daardoor zat je ook echt goed in het verhaal.
Aan het einde van het boek zaten nog een paar plottwisten, waardoor het tot de laatste pagina verrassend bleef.

Ik ben nu echt benieuwd naar de rest van het verhaal. Nadat ik het boek uit had heb ik de serie weer opnieuw gekeken en daar komen al een paar kleine 'hints' uit, met welke kant het opgaat. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het boek beter vond dan de serie. Sommige dingen waren eigenlijk teleurstellend verfilmd, en bij andere dingen werd er veel te lang over doorgegaan.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Het spel der tronen.

05/02/2012 page 10
1.0% "Eerste paar afleveringen waren zo tof, dat ik maar gelijk in het boek begonnen ben. :)"
05/11/2012 page 300
40.0% 5 comments
05/18/2012 page 325
44.0% "Nu pas voorbij het punt waar ik in de tvserie was gebleven."
06/18/2012 page 746
100.0% "Zo, dat was deeltje 1. Nu eerst seizoen 1 kijken, daarna denk beginnen in boek 2."