Matti Karjalainen's Reviews > Jäämeri, jäähyväiset ja minä

Jäämeri, jäähyväiset ja minä by Terhi Rannela

Apr 07, 12

bookshelves: nuoret, nuoret-aikuiset, ihmissuhteet, realismi, kotimainen, 2000-luku, romaanit, naiskirjailijat
Read on April 06, 2012, read count: 1

Terhi Rannelan "Jäämeri, jäähyväiset ja minä" (Otava, 2010) päättää Kerttu & Mira -trilogian. Viimeisessä osassa äänessä on kuitenkin pääosin heidän ystävänsä, pyörätuolissa istuva Ilari, jonka johdolla lähdetään pohjoiseen suuntautuvalle road tripille.

Kirjan sinänsä arkipäiväisessä nuorisokuvauksessa käsitellään tärkeitä ja vaikeitakin teemoja, kuten vammaisuutta, sairauksia, homoseksuaalisuutta ja ensimmäistä kertaa, mikä toivottavasti herättelee lukijoiden ajatusmaailmaa.

Henkilögalleriassa on mukavasti särmää, ja kirjan nuoret ovat uskottavan rosoisia.

Loppuun mukava sitaatti sivulta s. 116:

Lempipaikkani kotikaupunginosassani Hervannassa on kirjasto. Punatiilinen rakennus, johon pääsee kätevästi hissillä. Saatan viettää kirjastossa tuntikausia lukemista etsien ja löydettyäni kirjoja ahmien. Kirjaston suihkulähteellä on rauhoittava ääni, kotiin ei ole koskaan kiire. Kirjojen lisäksi lainaan myös elokuvia, sillä kirjastossa on hyvät dvd-valikoimat.

Kirjasto on tähtiportti niin kuin sininen ovikin. Se on lentolippu mielikuvitusmaailmaan. Voiko matkustaminen enää tämän ekologisemmaksi tulla? Ei tarvitse menettää yöuniaan hiilijalanjälkensä takia.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Jäämeri, jäähyväiset ja minä.