Booklovinglady's Reviews > De bloemen

De bloemen by Koen Peeters

Mar 20, 2012

bookshelves: flemish, group-reads
Read from August 10 to 16, 2015 — I own a copy

(Gelezen voor Group Read #25 van de Netherlands & Flanders group)

Op de achterzijde van mijn uitgave staat “Met De bloemen vindt Koen Peeters de familieroman opnieuw uit“ en achterin het boek staat “Niets is waar in deze roman. Hij is hooguit zeer losjes geïnspireerd op familieverhalen” en ik denk dat met name het ‘niets is waar in deze roman’ iets is om in gedachten te houden, want ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit door een aantal lezers over het hoofd wordt gezien als het gaat om een, grotendeels fictieve, familiegeschiedenis (het is immers een roman, geen autobiografie...). Niet dat deze 'onwaarheid' ook maar iets af doet aan het boek, eerder het tegendeel, denk ik, want voor mij is dit inderdaad het opnieuw uitvinden van een familieroman.

Ik moest wel even wennen aan de schrijfstijl, want de korte zinnen hadden voor mij vaag iets weg van ‘telegramstijl’ (ik begrijp dan ook dat Els in haar recensie schrijft "Leest als een opstel"), maar deze stijl bleek toch prima bij het verhaal te passen. En aangezien ik niet eerder iets van Koen Peeters gelezen heb, kan ik niet oordelen of hij altijd zo schirjft, of dat deze stijl speciaal voor dit boek is gekozen (want zoals gezegd vond ik het prima passen bij het verhaal).

Opvallend vond ik de beschreven aanwezigheid van God in het verhaal, en het zette mij aan het denken wat betreft mijn eigen generatie (dezelfde als die van de auteur), de generatie van mijn ouders, en die van mijn grootouders. Ik denk dan ook dat Koen Peeters gelijk heeft als hij zegt dat de manier van geloven is veranderd in de loop der jaren. Zijn observering over het kruisbeeld in de huiskamers van katholieke gezinnen in de naoorlogse tijd (“Het kruisbeeld hing nog in elke huiskamer, maar het kreeg een moderne vorm: geen kruis met een bloedig, doorstoken lichaam erop, maar twee gestileerde, zwarte balkjes. Gewoon een teken.”) vond ik bijvoorbeeld heel typerend.

Er waren voor mij een aantal dingen die dit boek tot veel meer maakten dan ‘gewoon’ een familieroman: Koen Peeters beschrijft hier een duidelijke verandering in de mensen en in hun manier van leven in de afgelopen eeuw (of ruim een eeuw, eigenlijk) en dit maakte het boek voor mij (zeer) interessant om te lezen.

P.S.
Voor de kookliefhebbers onder ons: Er staan oude recepten in het boek, onder andere voor broodpudding en wafels... :-)

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read De bloemen.