Jan Kjellin's Reviews > Metro 2033 : den sista tillflykten

Metro 2033  by Dmitry Glukhovsky

Feb 04, 12

bookshelves: science-fiction, skräck, bokhyllan, apokalyps
Read from January 28 to February 04, 2012 — I own a copy, read count: 1

Jag måste erkänna att jag var skeptisk till en början. Den kändes tafflig och banal, och inte alls som den utmärkta sci/fi-thriller jag fått mig rekommenderad.

Men redan i andra kaptitlet fastnade jag i det rappa tempot och effektiva berättandet. Även om grundstrukturen är enkel, där huvudkaraktären i princip färdas mellan olika tunnelbanestationer och så är det lite obehagligt och mystiskt däremellan - och ibland även på stationerna - så fängslar den mig som läsare. Det egentligen löjliga - de fantasifulla mutationer som uppstått i den radioaktiva postapokalypsen är förstås orimliga på alla sätt och vis - blir på samma sätt skrämmade i all sin osannolikhet, eftersom vi inte heller förstår dem. Det hade varit mer rimligt men mindre effektivt att hålla mutationerna på en sannolik nivå.

Den enda egentliga kritik jag kan/vill komma med är att berättelsen till sin struktur känns som att läsa ett dataspel. Jo, jag vet att det finns en dataspelsversion, men det var knappast syftet med boken (att bli en trailer till ett dataspel). Det är med andra ord lite för tydligt strukturerat för min smak, men å andra sidan kan en bok som den här fungera utmärkt som introduktion till lite "tyngre" läsning inom genren. Och det är inte fy skam!

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Metro 2033 .

01/29/2012 page 159
33.0% "Jag var nära att lägga boken åt sidan efter första kapitlet, men så läste jag ett till av bara farten och nu är jag nog fast. Men jag måste säga att jag har lite svårt för ny rysk litteratur av det här slaget. Perumovs 'Alvklingan' är en liknande läsupplevelse."