Leo Horovitz's Reviews > Valhall: Den samlade sagan 1

Valhall by Peter Madsen

Dec 25, 2011

bookshelves: comics-and-graphic-novels, fiction, mythology, religion, norse-mythology, borrowed-from-me
Read on December 25, 2011 — I own a copy , read count: 1

En fullständigt underbar samling berättelser! Jag introducerades till dessa serier (och därmed också till den fornnordiska mytologin) redan som liten vid besök till barn- och ungdomsavdelningen i mitt lokala bibliotek i Stockholm. Genom åren har jag lånat och läst om dem gång på gång samt även många gånger funderat på att själv införskaffa dem, men är nu glad att jag inte har gjort så förrän nu då dessa samlingar överträffar de ursprungliga utgåvorna med sitt utförliga extramaterial.

Det bjuds här på skisser, berättelser om hur projektet startade samt allehanda anekdoter från arbetets gång (bl.a. om hur Madsen besökte en av mina favorittecknare, Jean Giraud "Moebius", vilken gav honom tipset att använda riktiga miljöer som förgrund till bakgrunderna i serierna). Dessutom finns två extra berättelser, en om Odens resa genom Utgård till Asgård i begynnelsen, och en kortare historia om Ragnar Lodbrok som även medverkar på ett hörn i del 3: Odens vad.

Serierna själva är fantastiskt berättade, en slags nordens svar på Asterix. Fastän fokus här ligger på gudarna och myterna om dem behandlas även vikingarnas traditioner, samtidigt som berättelserna ibland får inslag av sociala och ibland även smått politiska kommentarer. Vissa kanske skulle invända mot att dylikt tillförs, men det är minimalt och förstör inte på något sätt berättelserna i sig, det kommer mest med i inledningarna och avslutningarna av historierna.

På det stora hela, mästerverk som serier och utmärkta introduktioner till den nordiska mytologin.
1 like · flag

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Valhall.