Janny's Reviews > Manipulatie: een man zonder verleden. Een kind zonder toekomst

Manipulatie by Mark Allen Smith

Jan 11, 12

bookshelves: crimezone-buzzzclub, dutch-reading, read-2011
Read from December 24 to 28, 2011

Het verhaal gaat over Geiger. Een aparte naam voor een hoofdpersoon. Ik vraag me af of de schrijver een bedoeling met de keuze van deze naam heeft gehad. Op de achterflap staat Geiger omschreven als een man met een gave, hij laat mensen de waarheid spreken. In de praktijk blijkt dat minder een gave dan een manier van behandelen. Hij martelt de mensen, fysiek en psychisch, met als gevolg dat ze de waarheid spreken. Het verkrijgen van informatie is zijn “vak”. Zijn partner Harry Boddicker haalt de klanten binnen en Geiger zorgt ervoor dat de waarheid boven tafel komt. Hij hanteert daarbij maar drie regels, geen kinderen, geen mensen die in het verleden een hartinfarct hebben gehad en geen mensen ouder dan 72 jaar. Als door een onzorgvuldigheid van Boddicker een van zijn slachtoffers een kind blijkt te zijn, zet Geiger alles op alles om het kind te redden.

Na het lezen van de proloog vroeg ik me af of ik dit wel een boek voor mij zou zijn. De beschrijving van de technieken die Geiger hanteert om de waarheid uit een ander mens te krijgen, is bepaald onprettig om te lezen. Gelukkig verandert de toon van het verhaal na het eerste hoofdstuk. De persoon Geiger staat centraal. Daardoor boeit het verleden van Geiger al snel meer dan de zaken waarvoor hij wordt ingeschakeld. Het is duidelijk dat hij in zijn leven iets heeft meegemaakt dat er voor heeft gezorgd dat hij vrijwel zonder emotie kan martelen. Maar wat?
Mark Allen Smith weet vanaf het begin te boeien. De spanning wordt al in de proloog opgebouwd met de ondervraging van Matthew. Dan is het Geiger die alle aandacht krijgt waardoor je als lezer meer wilt weten over zijn verleden. Terwijl Geiger zich langzamerhand meer gaat herinneren en duidelijk wordt welke verschrikkingen zijn allemaal heeft moeten doorstaan, ontwikkelt zich de achtervolging waarbij de opdrachtgevers de jongen ten koste van alles in hun macht willen krijgen. Omdat Mark Allen Smith zowel een spannend verhaal heeft geschreven dat vanaf het begin boeit maar daarnaast ook veel aandacht besteedt aan de personages, is het een thriller die de moeite van het lezen meer dan waard is. Mijn enige punt van kritiek is het slot. Na alle spanning vond ik het verhaal een beetje uitgaan als een nachtkaars. Daarom is mijn uiteindelijke oordeel drie sterren.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Manipulatie.

12/24/2011 page 19
6.0% "allemachtig, die proloog is wel een binnenkomer. stevige opening #crimezonebuzzz"
12/26/2011 page 66
22.0% "hmm, intrigerende verhaal #crimezonebuzzz"
12/27/2011 page 152
50.0% "best wel spannend #crimezonebuzzz"