Matti Karjalainen's Reviews > Korson purppuraruusu

Korson purppuraruusu by Tuuve Aro

Oct 07, 2015

it was ok
bookshelves: elokuva, huumori, 2000-luku, maaginen-realismi, kotimainen-kauno, naiskirjailijat, kolmos-neloset
Recommended for: Supermarsuille
Read on December 06, 2011 , read count: 1

"Kiitos", hän rykäisi. "Minulle tulee sinua ikävä".
"Niin", Tallulah näytti mietteliäältä. "Mutta tiedäthän Topi, että meidän kahden murheet ovat vain pieni kasa papuja maailman myrskyjen rinnalla."
"Hmh, aivan", Topi mutisi.
"Ja sitä paitsi..." Tallulah jatkoi silmät kirkastuen. "... meillä on aina Korso".

Korsolaisella koulupojalla Topi Turpeisella ei mene kamalan lujaa, sillä koulussa kiusataan, isä on masentunut äidin kuolemasta, sisko ei suostu syömään ja niin edespäin. Leffassa käyminen tuo elokuvaohjaajan urasta haaveilevalle päähenkilöllemme sentään jonkinlaista lohtua. Eräänä iltana näytös saa yllättävän käänteen, kun Tallulah-niminen viidakkotyttö syöksähtää valkokankaalta Topin elämään ja alkaa vauhdikkaaseen tapaansa laittaa asioita kuntoon.

Kuten huomata saattaa, on elokuvakriitikkona paremmin tunnetun Tuuve Aron lastenkirja "Korson purppuraruusu" (WSOY, 2011) eräänlainen tribuutti Woody Allenin surumieliselle mestariteokselle Kairon purppuraruusu. Nopealukuinen romaani sisältää myös viittauksia muihin elokuviin, joita sitten aikuislukija voi bongailla niin yksittäisten kohtausten kuin repliikkienkin muodossa. Lapsille nämä viittaukset eivät sano mitään.

En yleensä lämpene sellaisille teoksille, joissa napataan toisesta yhteydestä tuttu juonikuvio vähän turhankin suoraan mukaan, mutta tässä tapauksessa ajattelin että hommahan saattaisi hyvinkin toimia. No, toimihan se, tiettyyn pisteeseen asti, mutta huomattavasti paljon parempaankin olisi ollut aineksia. Nyt Tallulahin saapumisesta reaalimaailmaan ei saada revittyä erityisen paljon seikkailua tai huumoria, ja vähän turhan helposti viidakkotyttö myös ratkaisee perheen kipukohdat.

Kyllä tämä nyt alakoululaisten vinkkauspakkiin saattaa mukaan kelvata, mutta mitään kovin suurta menestystä en tästä kyllä alkaisi uumoilla. Pettymys mikä pettymys.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Korson purppuraruusu.