Matti Karjalainen's Reviews > Rauha ja sota : sarjakuva kapinan ajasta Humppilan Venäjänkankaalla

Rauha ja sota  by Satu Lusa

Satu Lusan kansalaissotaa käsittelevä sarjakuva-albumi "Rauha ja sota" perustuu "valitettavasti tositapahtumiin", kuten tekijä itse toteaa jälkisanoissaan. Sodan aikana kunnan asukkaista tapettiin yli 140 henkeä. Kaikki heistä kuuluivat punaiselle puolelle.

Sarjakuvan keskushenkilöitä ovat sarjakuvataiteilijan omat, ensisijaisesti naispuoliset sukulaiset, jotka tulivat temmatuiksi mukaan maammehistorian hirveimpään näytelmään. Lusan näkökulma on väinölinnahtavasti punainen. Sarjakuvan sivuilla veritöistä ja niihin johtaneista tapahtumista kerrotaan kuitenkin enemmän lakonisen toteavasti kuin vastapuolta demonisoiden tai hävinneitä jotenkin jalommassa valossa esittäen.

Lusa olisi epäilemättä voinut etäännyttää sarjakuvansa todellisuudesta ja käyttää kansalaissotaa vain fiktiivisen tarinan tausta-aineistona (vähän niin kuin Pentinkulma, josta löytyy kuitenkin ripaus todellista Urjalaa), mutta tässä tapauksessa siihen ei ollut minkäänlaista tarvetta. Sarjakuvan voima ja tehokkuus ovat juuri siinä, että lukija tietää joukkoteloitusten ja raiskausten uhreiksi joutuneen oikeiden ihmisten, ei pelkästään kuvitteellisten hahmojen. Joskus totuus on vain tarua kauheampaa.

Olisi mielenkiintoista tietää, millaisen vaikutuksen sarjakuva onkaan mahtanut tehdä Humppilan suunnalla. Lisäksi uskon, että Lusan "Rauha ja sota" saattaisi toimia erinomaisesti myös historianopetuksen lähteenä kouluissa.Sarjakuvan visuaalinen anti miellytti myös. Se toi tarinaan jonkinlaista vanhahtavaa aikalaissävyä, siinä missä tarinaa eteenpäin kuljettavan kertojan ääni oli selkeästi 2000-lukuinen.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Rauha ja sota .