Elsje's Reviews > Het boek Karna

Het boek Karna by Herbjørg Wassmo

Oct 20, 11

bookshelves: read-2003
Read in August, 2003

Waar ik het eerste deel ronduit prachtig vond was het tweede boek teleurstellend. Daardoor heb ik anderhalf jaar zitten dubben of ik nou wel of niet deel 3 moest lezen. Na een warme aanbeveling toch maar het derde deel ter hand genomen. En het was inderdaad prachtig.

Einde van de 19e eeuw: Karna is de dochter van Benjamin (de hoofdpersoon van deel 2) en daarmee de kleindochter van Dina (de hoofdpersoon van het eerste deel). Ze is in deel 2 buitenechtelijk verwekt door Benjamin tijdens zijn studie geneeskunde in Denemarken en haar moeder sterft bij haar geboorte. Benjamin neemt zijn verantwoordelijkheid (eindelijk!) en neemt Karna mee naar zijn geboortegrond: Reinsnes, in Noord-Noorwegen. Ze blijkt aan epilepsie te lijden en boezemt de bevolking aldaar veel angst in. We lezen mee hoe ze opgroeit tot een jonge vrouw. Gelukkig komt Dina weer flink voor in dit derde deel. Die is nog immer zeer scherp. Heerlijke vrouw.

Een waardig eind van een mooie trilogie (al had deel 2 niet mijn liefde)...

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Het boek Karna.

Emma Je hebt helemaal gelijk. Ik werd zo boos op Benjamin dat het boek nie meer (na het lezen) op de plank mocht blijven staan. Het was eigenlijk goed geschreven, zo goed als deel 1 en deel 3 maar Benjamin zelf was een onuitstaanbaar karakter. Ik denk niet dat Wassmo veel van mannen houdt :)

Elsje Grijns, dat is een idee: boeken waarvan de hoofdpersoon je niet aanstaan gewoon wegdoen! :-)
Las je ook de Tora-trilogie (over mannenhaat gesproken)?