Maaike's Reviews > Lied van de aarde

Lied van de aarde by Elspeth Cooper

Aug 14, 11

bookshelves: 2011-reading
Read from August 04 to 14, 2011

Ik wil meteen beginnen met een opmerking over de blurb. Die heeft op zijn best en globaal raakvlak met het verhaal en op zich klopt het wel wat er staat, maar het is allemaal weer erg gedramatiseerd. Ik vraag me af waarom, omdat ik op de blurb nou juist niet echt de behoefte zou hebben het boek te lezen terwijl het een erg leuk boek bleek.

Het verhaal is een klassieke epische fantasy. Het heeft zeker niet de diepte als een Tad Williams (mijn referentie naar goede echte epische fantasy), maar doet mij meer aan bijvoorbeeld Modesitt of Paolini denken. Het is namelijk een verhaal over een jongeman die zijn krachten moet leren te beheersen, terwijl hij op de vlucht moet en natuurlijk uiteindelijk de slechterik verslaan. Het mist op een aantal stukken wat diepte en achtergrond en dat had het boek beter kunnen maken dan het is. Neemt niet weg dat het lekker leest, maar soms neemt het te grote sprongen en is vaak iets te makkelijk.

Het boek wordt verteld vanuit meerdere POV’s. Hoofdpersoon is Gair, een jonge man (maar wel degelijk man) die op de vlucht moet voor de kerkridders en andere mensen die hem in hun macht willen krijgen vanwege zijn krachten. Krachten waarvan hij wel wist dat hij ze had, maar niet in welke mate. Sympathiek als hij is, doet hij toch niet echt mijn hart sneller kloppen als persoon. Ik vind andere verhaallijnen eigenlijk spannender. Bijvoorbeeld die van Ansel, hoofd van de kerkridders die een heel eigen spel probeert te spelen en Tanith, dochter van het Witte Hof. Door de stukjes van deze personen lijkt er een hele nieuwe laag te liggen achter het verhaal van Gair. Want de Sluiers tussen de werelden verzwakken en wie weet wat er vanuit de andere wereld deze in gaat komen.
Nog een positief punt was de Magie. Deze wordt gevormd door een lied wat zichtbaar en voelbaar is voor diegenen die hem kunnen gebruiken. Het wordt vrij indirect beschreven, maar ook wel grijpbaar voor de lezer.

Conclusie: een redelijk eenvoudige epische fantasy, maar een die lekker leest en voldoende originele momenten heeft om de moeite waard te zijn. Ik zal het 2e boek zeker graag lezen.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Lied van de aarde.

08/08/2011 page 314
73.0% "Een klassieke fantasy, maar hij leest erg lekker weg."