Reetta Saine's Reviews > Aivot pellolle

Aivot pellolle by Mikael Niemi

Aug 02, 2011

bookshelves: 2011, teinit, tt

Mikael Niemi on nero, joka pystyy kirjoittamaan mielettömän kauniin, raa'an ja sadistisen kirjan. En ole laisinkaan varma, pystynkö minä vinkkaamaan tätä teineille, mutta jonkun se pitäisi tehdä.

Aivot pellolle on romaani vanhemmista, koulukiusaamisesta, kirjoittamisesta, rakkaudesta, tappamisesta, nautinnosta, julmuudesta, sairaudesta, seksistä ja kuolemasta. Siinä ei ole mitään moralisoivaa, ja se menee kaikilla tavoin yli. Norjan ja kouluampumisten jälkeen sen kostofantasiointi - ja sen toteuttaminen - on kamalaa. Silti se pelastaa henkiä eikä mene ihan niin pitkälle kuin voisi. Yhden askelen päähän se kyllä menee.

Varsinainen juoni on traaginen ja hyvä, mutta suurin asia kirjassa on sen kieli. Toteavasta runolliseen, karskista herkkään ja taas takaisin. Niemi käy läpi kirjallisuudenhistoriaa ja heittelee lukuvinkkejä Hamsunista Sartreen, siteeraa runoilijoita ja antaa päähenkilölle oman äänen. Samoilla sivuilla pyörii itsetuhoinen ruumiillisuus, räkäklimpit ja runkkaaminen banaanin kuoreen - "parasta seksiä, mitä koskaan olin harrastanut itseni kanssa".

Kaiken jälkeen keski-ikäinen kirjastonhoitaja hengittää syvään ja rauhallisesti, ja palaa yhä uudelleen lukemaan samaa kohtaa. Se ei ole kirjan paras tai hienoin, mutta ehkä lohdullisin:

"Oli oikeastaan vain yksi asia, joka piti minut kiinni elämässä. Jos lähtisin nyt, en saisi koskaan tietää miten kirja päättyi. Miltä elämäni näyttäisi viidenkymmenen vuoden päästä? Miltä minä näyttäisin silloin? Olisinko isä, kenties isoisä, isomahainen ja harmaapartainen äijä? Mitä olisin tehnyt työkseni, mitä olisin saanut aikaan elämässäni? Olisinko minä tyytyväinen? Ajattelisinko, että kaikki on ollut vaivan arvoista? Olisinko iloinen vanhus, joka oli osannut pitää hauskaa? Joka oli kenties jossain matkan varrella kohdannut rakastavan ihmisen, löytänyt elämänsä rakkauden. Jos luovuttaisin nyt, en saisi koskaan tietää sitä."

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Aivot pellolle.

Markku Kesti *kyynel* Siinä on aina jotain koskettavaa kun keski-ikäinen kirjastonhoitaja yrittää eläytyä teinien masturbointifantasioihin ja säilyttää samalla asiallisen ammattimaisen asenteen.

Kyllähän tätä on pakko Kainuussa vinkata. Banaaneineen päivineen.

Reetta Saine <3

*markkuhali* (ilman kasvissyöntiä)