Joseph Sverker's Reviews > Stridens skönhet och sorg

Stridens skönhet och sorg by Peter Englund

Jul 27, 11

bookshelves: history-stuff

En otroligt välskriven och imponerande book. Man vill knappt tänka på vilken otrolig tid det måste ha gått åt i efterforskningen för den här boken. Men man får verkligen en bild av första världskriget från den vanliga människans perspektiv. När jag läser den här boken får jag känslan av att en stor anledning till krigets slut var folkets krigströtthet och inte beslut av de uppsatta människorna. Jag har troligen fel, men det skulle i sådana fall visa på att det är människors attityd till krig som är en viktigare faktor för krigets möjliga vara, än politiska beslut. För mig som är pacifist så ger det stöd för mina åsikter. Men det är ett sidospår. Läs boken i sommar är mitt råd. Den förklarar mycket av varför vi har det som vi har det idag. Ta t.ex. bara den detaljen att kvinnors klädmode förändrades nämnvärt för att vara mer praktiskt. I första världskriget fick kvinnor göra mansarbete och det var sedan svårt att gå tillbaka till gamla roller. Englund visar även på att en ungdomskultur och sexuell frigörelse skapades under första världskriget. Mycket intressant tycker jag att det fanns en "68-generation" långt innan 1968!

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Stridens skönhet och sorg.