Matti Karjalainen's Reviews > Radleyn perhe

Radleyn perhe by Matt Haig

Oct 07, 2015

bookshelves: kauhu, kotikirjasto, aikuiset, vampyyrit, 2000-luku, brittiläinen-kauno, romaanit, mieskirjailijat
Read on January 01, 2011 , read count: 1

Me olemme keskiluokkaa ja me olemme brittejä. Tukahduttaminen on meissä verenperintönä.

Englantilaisessa lähiössä elävää Radleyn perhettä pidetään naapurustossa hieman omalaatuisena, mutta kenelläkään ei ole aavistusta millaista salaisuutta väljähtämään päässeessä avioliitossa elävät vanhemmat Peter ja Helen kantavat harteillaan. Radleyt ovat nimittäin vampyyreja, jotka kuitenkin yrittävät keinolla millä hyvänsä pitäytyä verestä.

Katastrofi uhkaa ja tarkoin varjellut kulissit ovat kaatua rymisten, kun perheen teini-ikäisen tyttären taipumukset pääsevät valloilleen kaamealla tavalla. Tästä käynnistyy verinen tapahtumavyyhti, johon sotkeutuvat niin epätoivottu Will-setä, vampyyrin uhriksi joutuneen vaimonsa kuolemaa todistamaan joutunut ex-poliisi kuin hänen tyttärensäkin, johon Radleyn koulukiusattu poika Rowan on rakastunut korviaan myöten.

Matt Haigin "Radleyn perhe" (Atena, 2011) on varsin oivallinen kauhu- ja ihmissuhderomaanin välimuoto, joka tuo vampyyrimyytin onnistuneella tavalla englantilaiseen nukkumalähiöön. Ei kirjasta John Avjide Lindqvistin "Ystävät hämärän jälkeen" -romaanin kukistajaksi ole kamppailussa 2000-luvun parhaan vampyyritarinan tittelistä, mutta kyllä tämän parissa siitä huolimatta hyvin viihtyi!

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Radleyn perhe.