Matti's Reviews > Totta

Totta by Riikka Pulkkinen

Jul 25, 11

Read in January, 2011

Olin kuuntelemassa Riikka Pulkkista, kun hän kävi kirjastossamme puhumassa tästä kirjasta. Esiintyminen teki vaikutuksen. Hän osasi fiilistellä ihmeellisissä sfääreissä täysin lonkalta, vastaten yleisön kysymyksiin syvillä filosofisilla pohdinnoilla, kuulostamatta yhtään hassulta tai pateettiselta, ainoastaan suurelta ihmistuntijalta, ajattelijalta, filosofilta ja hienolta ihmiseltä. Kirja oli muutenkin jo lukulistallani, mutta tuon esittelyn jälkeen se alkoi kiinnostaa vielä enemmän.
Mutta mutta. Ei tämä nyt oikein.
Lauseet ovat hyviä, ajatukset syviä ja loppuun asti mietittyjä. Niissä on tarkkanäköisiä havaintoja ihmisen psykologiasta. Kirjan kieli on todella hienoa, kauniin runollista ja luovia kielikuvia täynnään. Kieli ja vertaukset alkavat kuitenkin tässä määrin käytettynä kääntyä itseään vastaan. Tällaista syväanalyysia ei vain jaksa kokonaisen kirjan vertaa. Jos runollista luotausta on näin viljalti, kirja piirtää kirjoittajastaan kuvan parantumattomana runotyttönä. Psykologinen analyysi ja tunteiden ylisyynäys ei myöskään istu uskottavasti repliikkeihin. Kuinka monen miehen suuhun esimerkiksi sopisi lause: “Sinä olet mahdoton, miten sinua voisi rakastaa kun katoat itse oman rakkautesi voimasta!” tai “Minun etsimäni naisen hellyys on niin tiheää, että se valuu sormenpäistä”?
Hienot kielikuvatkin alkavat menettää voimaansa kun eräät niistä alkavat kiusallisesti toistua kirjan edetessä. Joku “tekee matkaansa” toiseen ihmiseen ja joku “tekee asumuksensa” toisen ihmisen katseeseen yms. Välillä ilmaukset ovat niin korkealentoisia että niistä ei saa enää kiinni. Mitä esimerkiksi tarkoittaa lause “Uniin kietoutumalla me teemme toisemme todellisiksi.” Miten uniin kietoudutaan? Ja olemmeko nyt epätodellisia? Mitä?
Tämänkaltainen teksti toimisi upeasti muutaman sivun novelleina. Tarinassa ei sinänsä ollut mitään vikaa, mutta se oli sellainen “ihan hyvä.” Alun murheellisuuden ja surun ylläpito tuntui tosin hieman yliaampuvalta.
Kuitenkin kertomuksen perimmäinen idea siitä että lukija ei voi olla ihan varma kertooko tarinaa minä-muodossa oikeasti kyseinen henkilö vai eräs toinen, kuvitellen tämän elämän kulkua, oli loistava!

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Totta.

Peony Allekirjoitan arviosi täysin. Hyvä yritys..mutta kaatuu omaan näppäryyteensä ja liian ponnisteltuun runollisuuteen.

Matti Kiitos!