WTimotheus's Reviews > De Erfenis van Richard Grenville

De Erfenis van Richard Grenville by Natalie Koch

Jun 04, 12

bookshelves: young-adult
Read from September 18, 2011 to June 04, 2012

Vermakelijk verhaal, al komt het soms wat langdradig over. Het is duidelijk dat er wordt meegelift op het succes van de fantasy-boeken van het afgelopen decennium, en dan met name Harry Potter.

Het verhaal draait om Alexa Westerhof die er, op een uitwisseling naar Engeland voor haar studie, achterkomt dat ze over magische gaven beschikt. Haar vader heeft ze nooit gekend en dat is dan ook een terugkerend motief in het boek. (Doet het ergens aan denken?)

De verdere vergelijkingen zijn ook snel gemaakt:
Alexa - Harry
Sander - Hermelien/Ron
Matthews - Sirius Zwarts
Jones - Perkamentus
Rafiel - Sneep
Mysterieuze figuur - Voldemort
etc.

Natuurlijk steekt deze wereld weer nét iets anders in elkaar dan die van de tovenaars, heksen en dreuzels. Deze werled is dan ook iets meer gebaseerd op realisme (voor zover dat kan met magie) dan HP. Wat mij betreft is dit een goede zaak, vooral omdat er inmiddels een overvloed aan magische werelden bestaat waarin alles over the top is en de mogelijkheden eindeloos lijken te zijn. In De verborgen universiteit wordt geprobeerd de wereld van de Magi (mensen mat magische krachten) naast die van de non-Magi (de gewone mens) te verklaren, waarbij de studenten op Untraceable University colleges krijgen waarin de relatie van de Magi tot de rest van de wereld wordt behandeld, wat het m.i. een extra dimensie geeft t.o.v. series als HP.

Waar het boek uiteindelijk over gaat vertel ik hier niet, anders dan dat het om een zoektocht gaat, zoals zoveel boeken.

Al met al is het een verhaal dat boeit en waarvan de cliffhanger genoeg is om je terug te willen laten komen voor meer...

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read De Erfenis van Richard Grenville.

09/18/2011