Ans Luiken's Reviews > Dance Dance Dance

Dance Dance Dance by Haruki Murakami

Jun 11, 2011

Recommended to Ans by: Elsje
Read from June 08 to 11, 2011

Ik ben weer helemaal in de ban van de magische sfeer die er in de boeken van Haruki Murakami hangt.
Toevallig is dit boek het vervolg op "De jagd op het verloren schaap".
Vreemde dromen lokken onze held terug naar het dolfijnenhotel, dat inmiddels een merkwaardige metamorfose ondergaan heeft. Op de plaats van het oude shabby hotel staat een hypermodern hotel met dezelfde naam.
Toch treedt onze protagonist, evenals anderen (i)voor(/i) hem op een bepaalde etage van het hotel een merkwaardige, naar schimmel ruikende donkere wereld in, die sterk aan het oude hotel doet denken. Ook de Schaapman manifesteert zich weer.
Al lezende kom ik afwisselend in een wereld van realiteit en van magie en surrealiteit, kenmerkend voor Murakami. Een van de boeken van de schrijver heet niet voor niets: "Kafka op het strand”.
Het weerzien met de mysterieuze Schaapman leidt tot een kennismaking met een aantrekkelijke maar nerveuze brildragende receptioniste, een nukkig tienermeisje, een gefrustreerde acteur, een oogverblindende callgirl.
Onze jonge held is helemaal ingevoerd in de moderne Europese popmuziek, hij eet en drinkt op zijn Europees. maar op de een of andere manier ervaar ik dat onrealistisch in de Japanse wereld. Waar is het verdwenen meisje uit het vorige boek, Kiki? Waarom zijn er allerlei mensen op een vreemde manier met elkaar verbonden en waarom vallen er steeds meer dodelijke slachtoffers? Er wordt geflirt op de grens tussen droom en werkelijkheid, de zoektocht naar menselijk contact en de hyperkapitalistische maatschappij en vlijmscherpe muzikale analyses.
Er vallen doden en hun dood wordt aangekondigd in de vorm van dromen waarin geraamtes een rol spelen. De hoofdpersoon is op zoek naar "verbindingen", maar in het hoofd van mijzelf als lezer ontstaat steeds meer desorientatie in mijn poging de danspassen van de ik-figuur bij te houden.
v

p

p

e

r

Mijn ervaring: het boek is erg toegankelijk en leest gemakkelijk, maar is tevens intrigerend door de verhaallijnen die naast en door elkaar lopen. Werkelijkheid en droom losen elkaar om de haverklap af. Men is op zoek naar zingeving. Als de zoektocht mislukt is in sommige gevallen zelfmoord de oplossing. Al wordt het weer niet duidelijk of deze zelfmoord reeel is ofwel zich afspeelt in de gdachtenwereld van de hoofdpersoon. Als lezer wordt je steeds op het verkeerde been gezet.
Veel personages in het boek blijken afsplitsingen van de hoofdpersoon zelf en hij moest er al dansende (ervarende) een geheel van zien te maken. Een soort van queeste op zoek naar zichzelf dus.dus. Het boek eindigt met een happy end. Puzzelstukjes lijken op hun plaats te vallen. Onze held sluit juffrouw Yumyoshi in zijn armen.

Toch is er nog een addertje onder het gras.De wered is broos en vol gevaren. Er blijft nog altijd een van de skeletten in de kamer over. Betekent dat de dood van weer iemand anders? Is het de Schaapman? Of kondigt het geraamte de dood van de hoofdpersoon aan? De Murakami's stijgen m.i. uit boven "gewone" thrillers.
Ik kijk al weer uit naar het volgende Nurakami boek.
1 like · flag

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Dance Dance Dance.