Åsmund's Reviews > Flaggermusmannen

M_50x66
Jun 10, 11

bookshelves: ebook, norsk
Read from June 06 to 10, 2011

Dette er den første boka jeg leser av Jo Nesbø, og jeg hadde store forventninger. Harry Hole serien er jo veldig kjent.

Det er nok derfor jeg ble noe skuffet; den var i det hele tatt ikke så bra som jeg hadde forventet.

Det som er bra er at vi blir relativt godt kjent med Harry i denne boken. Bra er også hvordan Aboriginer historiene blir brukt på og relatert til handlingen i boka.

Det jeg ikke synes var så bra var plottet. Synes ikke det var helt troverdig. Spesielt forholdet mellom to viktige personer i boka, og hvorfor den ene beskytter den andre. Det synes jeg ikke ble forklart på noen god måte.

Videre var det noen svært kunstige dialoger. Spesielt fordi Jo Nesbø velger å bruke "De" formen når Harry snakker på engelsk. Hvorfor i all verden gjør han det? Det virker gammeldags og merkelig rart. Det er sikkert for å vise at man på engelsk er mer formell enn på norsk - men å løse det på denne måte synes jeg bare virket forstyrrende i lesningen.

Siste del av boka var noe bedre skrevet enn første del av boka. Spesielt de siste 1-2 sidene, når Harry teller nedover fra 10.000 og boka hopper mellom nåtid og Harrys minner; det var veldig godt skrevet.

Jeg har lest at de andre Harry Hole bøkene er bedre enn denne. Men jeg liker å starte med bok nummer en i en serie. Er nå spent på hvordan det går med Harry i neste bok.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Flaggermusmannen.

06/08/2011 page 164
show 1 hidden update…

message 1: by Nila (new)

Nila Jeg er nok enig med dette her, kanskje en ekstra stjerne men... De andre bøkene er mye bedre, fordi man ikke lenger trenger introduksjonene til alt... Snømannen, Panserhjerte og Gjenferd er kongebrae!

Åsmund Ja, nå har jeg kommet lengre i serien. Fra og med bok nummer tre (Rødstrupe) er det jevnt over meget bra :)