Dominiek Leenknecht's Reviews > Tegenspel

Tegenspel by Lee Child

2442033
Jun 06, 11

Read in May, 2011

Zeer goede pageturner, in de aloude Lee Child-traditie: Jack Reacher (de eeuwige hoofdrolspeler in de boeken van Lee Child) is een rondzwervende ex-militair die van stad naar stad lift, daar steevast met een organisatorisch probleem (terroristen of zo) geconfronteerd wordt en dit probleem van de baan helpt. Een beetje een kruising van B.A. uit The A-Team en Jack Bauer uit 24 dus.

Tegenspel verschilde in die optiek qua opzet nauwelijks van alle andere Lee Child-boeken, maar bleef veruit een geweldige pageturner, waarbij de vragen "wat is er nou eigenlijk aan de hand?" en "hoe gaat Reacher dit oplossen?" zoals vanouds primeren.

Jack Reacher komt deze keer in een dorp terecht in the middle of nowhere, het dorp blijkt getiranniseerd te worden door 4 mannen (3 familiegeneraties), waarvan vermoed wordt dat die enkele jaren geleden de hand hadden in de verdwijning van een lokaal meisje. De waarheid blijkt finaal veel erger te zijn...

Enige ontgoocheling die ik had na het lezen van dit boek: het vorige boek van Lee Child (61 Uur) had een redelijk open einde. Jack Reacher had in die roman een aantal gevaarlijke mensen op koelbloedige wijze om het leven geholpen en was van plan te vertrekken (te liften) naar een militaire dame die hem telefonisch geholpen had en waar hij wel een boontje van had. Dit open einde beïnvloedde pakweg het begin van "Tegenspel" maar kwam daarna helemaal niet meer aan bod. Meer nog: op het einde van Tegenspel lijkt het er zelfs op dat deze gecreëerde verhaallijn niet langer gevolgd zal worden.

Vandaar: 3 ipv 4 sterren.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Tegenspel.