Janny's Reviews > Zeitoun

Zeitoun by Dave Eggers

Jun 24, 11

bookshelves: dutch-reading, read-2011
Read from June 07 to 11, 2011

In Nederland is de ramp die Katrina onder meer in New Orleans heeft veroorzaakt vooral op het journaal te zien geweest. Op een afstand. Ooit ben ik in New Orleans geweest, ook in het grote stadion. Je herkent waar het zich allemaal afspeelt. Dat brengt het dichterbij.

Het boek van Eggers brengt het allemaal nog wat dichterbij. Het duurt even voor het verhaal op gang komt. Maar om de houding van Zeitoun na de overstroming te begrijpen, is het ook belangrijk om meer over zijn verleden te weten. En dat van zijn vrouw Kathy. Hij schetst een beeld van bijna perfecte mensen met brave kinderen en een bijna perfecte relatie. Was dat echt zo? Bedoeld om de tegenstelling te vergroten met de agenten en gevangenisbewaarders later in het verhaal? Dat lijkt me nauwelijks nodig. De stijl van Eggers is journalistiek te noemen, maar toch zit je bijna in de roeiboot als hij door de ondergelopen straten vaart. Vanaf het moment dat hij wordt gearresteerd is de verbijstering groot. Ik ben al vele malen in de USA geweest en kan me niet voorstellen dat mensen daar zo behandeld worden. Het is mensonterend. En de aanslagen met vliegtuigen op de Twin Towers zijn daar geen enkel excuus voor. Ik heb me gedurende het verhaal wel vaak afgevraagd hoe een dergelijke ramp hier, in Nederland, zou zijn verlopen. Als de familie Zeitoun weer terug is in New Orleans valt het ze moeilijk om de draad weer op te pakken. De vrouw van Zeitoun komt er eigenlijk nooit meer bovenop. Zeitoun, met de nodige littekens op de ziel, wel. Ik vind het bewonderenswaardig dat hij zijn leven in de USA weer zo heeft opgepakt en alles opnieuw opbouwt. Hij heeft zich nog afgevraagd of hij weer terug zou gaan naar Syrië. Met de kennis van vandaag weten we dat dat ook niet zo'n goed plan was geweest.

Eggers heeft wat mij betreft voor een verhaal met deze impact de juiste stijl gekozen. Zeker na de arrestatie van Zeitoun heb ik het boek ademloos, verbijsterd, gelezen. Dat komt dan ook voor een groot deel door alles wat Zeitoun overkomt. Ik vind het boek een aanrader, vier sterren.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Zeitoun.

06/07/2011 page 16