Kasper's Reviews > De dame met het hondje en andere verhalen

De dame met het hondje en andere verhalen by Anton Chekhov

Mar 29, 11

bookshelves: in-bezit, klassiek
Read from March 02 to 26, 2011

Voor mijn opleiding heb ik eens Anton Tsjechovs beroemde Drie zusters moeten lezen. Ik vond het nogal monotoon en langdradig, maar begreep ook dat dat waarschijnlijk de bedoeling was. Het toneelstuk heeft een prozaïsch schijnrealisme dat bijna net zo saai moet zijn als de werkelijkheid, of juist saaier. Alhoewel, er kwam toch een flinke brand in voor.

Ik herinner me verder een geweerschot in de coulissen, dat ook nog mis blijkt te zijn, maar wacht, dat was natuurlijk Oom Wanja - het schiet me nu pas te binnen dat ik die ook heb gelezen, in twee versies maarliefst en met een hele analyse erbij van Tsjechovs 'schrijfstrategieën' (dat woord, je zou er toch een acute blokkade van krijgen). Ook dat stuk ben ik grotendeels vergeten, al vond ik het best interessant. En ik heb een keer een beeldschone tweeling ontmoet waarvan ik dacht dat ze nakomelingen van Tsjechov waren, maar ze bleken nakomelingen te zijn van Tolstoj. Ook geen opsteker.

Tsjechovs korte verhalen hebben me alsnog van zijn talenten overtuigd. Vooral omdat ze kort zijn. Ik had niet gedacht dat de schrijver van Drie zusters in staat zou zijn iets korts te schrijven. Kort en intens. Het eerste verhaal was bijvoorbeeld amper vijf pagina's lang, maar aan het einde voelde het of ik een hele roman had gelezen. Net keek ik de tekst nog eens door (de titel is Het verhaal van mevrouw NN). Tsjechov had gewoon de eerste en de laatste pagina's van een roman aan elkaar geplakt, met een korte samenvatting van de rest ertussen! Wat een geweldige streek.

In het nawoord bij de bundel las ik dat de deugniet gedebuteerd had met humoristische verhalen en sketches onder verschillende pseudoniemen. Hij is pas later zo serieus en langdradig geworden, misschien van de weeromstuit of door zijn ziekte -- ik geef maar even een makkelijke verklaring om ervan af te zijn - en dan alleen in zijn toneelstukken; in zijn korte verhalen is hij alleen serieus en helemaal niet langdradig. De samenstellers van het boek hebben echter alle verhalen die over hetzelfde gaan (foute huwelijken en buitenechtelijke relaties) achter elkaar gezet, zonder iets uit de humoristische tijd ertussen te plaatsen. Zo heeft het boek als geheel toch die vertrouwde monotonie en langdradigheid. Stukje klantenbinding.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read De dame met het hondje en andere verhalen.

03/07/2011 page 133