Miquel Codony's Reviews > The Etched City

The Etched City by K.J. Bishop

Feb 24, 11

Read from February 16 to 23, 2011

Etched City és una novel·la claustrofòbica que m’ho ha posat difícil però que he acabat amb un balanç positiu. Plena de personatges desesperançats i amb un pathos trist i cruel, el llibre es recolza fortament en les al·legories per a descriure la vida i la filosofia d’una sèrie de personatges amb una permanent recança sense objectiu clar. Tot i ser un llibre de tipus fantàstic, diria que no té voluntat de gènere, o com a mínim ignora (més que trascendir o reinventar) les seves convencions. En aquest sentit és més proper a Borges o al Freaks de Tod Browning que a Tolkien. El ritme de la història és el d’una aventura filosòfica, amb predisposició psicològica i intenció provocadora. Entès això, si s’accepta, la novel·la funciona com un rellotge arrítmic que tanmateix dona l’hora (i sempre és mitjanit). El que proposa la història és una demolició de les barreres que separen la realitat de l’absurditat, un viatge al subconscient a través d’una progressió que passa per una etapa onírica i s’endinsa de ple en el més pur malson.

Malgrat la seva grisor, la novel·la està plena de vitalitat, però és la vitalitat fúnebre de l’ecosistema que genera un cadàver en descomposició. Molt ben escrita, amb un control magistral de l’atmosfera i plena de personatges memorables, impulsada per la potent i sinistra imaginació de la K.J. Bishop, aquesta novel·la fa un difícil acte d’equilibrisme que li permet, amb penoses excepcions, evitar precipitar-se de dret en l’absurd i convertir-se en un mer acte d’onanisme mental. Jo he trigat ben bé mig llibre a formar-me una primera impressió més o menys vàlida, però no puc negar que m’ha produït una fascinació (més o menys insana) desde les primeres pàgines. Sembla que la K.J. Bishop és una escriptora a tenir en compte i què té una veu pròpia. Li reconec el mèrit. Crec què The Etched City és una molt bona novel·la però dir “m’agrada” no seria del tot exacte. D’altra banda, dir “no m’agrada” seria mentida. Crec que el principal problema que tinc amb aquest llibre és que té un punt de perversitat que m’ha fet experimentar sensacions desagradables, però ho ha fet amb una precissió gairebé quirúrgica o, dit d’una altra manera, aquesta era exactament la seva intenció. Considerat en conjunt i malgrat tenir alguns problemes, és un llibre amb una rara potència, capaç de conmoure i de provocar sentiments extrems. Com un malson del que es vol despertar, és un llibre que empeny a acabar-lo i, tanmateix, el capgirament de la darrera pàgina deixa una estranya sensació de buit. Em sembla una lectura recomanable no exempta de riscos.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read The Etched City.

02/17/2011
11.0% "Apa, és un western de fantasia. Poc que m'ho esperava. Em fa pensar en Cormac McCarthy, però és que és l'únic referent que tinc."
02/18/2011
20.0% "Li falta fer "click" a dintre del meu cap. No acaba de seduïr-me."
02/19/2011
26.0% "Ja ha fet click. Pinta un panorama bastant desesperançador. Té escenes molt bones."
02/20/2011
33.0% "Té un ritme peculiar."
02/21/2011
62.0% "Ostres, de cop a millorat molt. Quan estava a punt de decidir que no m'estava agradant tot s'ha consolidat."
02/23/2011
83.0% "Fa una progressió cap al surrealisme brutal. Primer agafa tons onírics i després és un malson pur. El millor és la capacitat de generar atmosferes de l'escriptora."

Miquel Codony De fet m'està agradant, però m'ha costat una mica entrar-hi. Ara estic enganxat!