Katri's Reviews > Sadan vuoden yksinäisyys

Sadan vuoden yksinäisyys by Gabriel García Márquez

Feb 08, 2011

bookshelves: read-in-2011
Read from February 08 to 27, 2011 , read count: 1

Mistähän se johtuu, että muhun ei meinaa millään upota nämä klassikot? Sadan vuoden yksinäisyyttäkin tankkasin ja jankkasin ikuisuuden, ja vasta puolen välin jälkeen mua oikeasti jopa vähän kiinnosti, mitä kirjassa tapahtuu.

Sadan vuoden yksinäisyys on lyhyesti sanottuna kertomus eräästä suvusta ja pienestä kylästä, siitä miten ne syntyvät, elävät ja myös hiipuvat. Kirja kertoo hyvin monen ihmisen tarinan suunnilleen alusta loppuun, mutta ei tosiaankaan missään kronologisessa järjestyksessä. Tapahtumat kun kerrotaan niin, että joku saattaa heittää henkensä ja seuraavassa luvussa kuvataan vielä hänen elonpäiviään.

Kirja on fiktiivinen, mutta kirjan tapahtumat ovat silti kuin suoraa todellisesta elämästä - mikä on jopa vähän kurjaa. Takakansi paljastaakin, että kirja on kuin kuvausta Kolumbian lähihistoriasta. Kirjailija on selvästi tarinansa kautta kritisoinut ja naureskellut monelle asialle kuten kapitalismi, rahanahneus, politiikka ja ihmisten järjettömyys.

Itselleni kirja aukesi todella hitaasti ja alku oli tahmea. Kirjan monet henkilöhahmot, joista useilla oli vieläpä sama nimi, pistivät pääni sekaisin. Kun kirjan lopussa eräs hahmo mietti kuka hänen äitinsä oli ja kuka isänsä, niin jopa itse olin ne jo unohtanut, vaikka ne aiemmin kirjassa oli kerrottu. Sen verran moneta Aurelianoa ja Amarantaa kirjassa pyöri.

Kirja ei ollut huono, vaan oikeastaan jopa melko hyvä sitten kun pystyi siihen kunnolla uppoamaan. Kirjan lukeminen ei vaan ollut kovin helppoa kerronnan ja niin, tuhansien henkilöhahmojen, vuoksi. Lisäksi itse tykkään ehkä enemmän kirjoista, joissa kerrotaan tarina yhden tai vain muutaman ihmisen silmin ja näkökulmasta.

Mutta jos tarkoituksena on lukea klassikkoja, tämä ei ole huonoin vaihtoehto. Itseasiassa tästä tuli välillä jopa vähän John Irvingin kirjat mieleen!

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Sadan vuoden yksinäisyys.

02/08/2011 page 32