Riikka's Reviews > Kuutamolla

Kuutamolla by Katja Kallio

Tämä kirja pääsi jännittävällä tavalla yllättämään minut. Noin niinkuin positiivisessa mielessä. Tiesin kyllä, että pidän Katja Kallion tavasta kirjoittaa ja etteivät hänen tarinansa ole mitään pahanpäiväistä chic-litiä vaikka vähän sillä laidalla kaunokirjallisuutta ainakin minun vinkkelistäni sijaitsevatkin. Pidin kovasti Kallion seuraavasta kirjasta, Sooloilusta kun sen luin, joten olin ehkä jopa hieman yllättynyt, kun tämä oli sitä vielä parempi, kuten eräs ystäväni oli sanonut.

Kirjan yllätyksellisyys perustui ehkä myös osittain siihen, että vaikka en ole kirjasta tehtyä elokuvaa nähnyt, ovat sen mainokset luoneet tarinasta tiettyä kuvaa. Päähenkilö oli etukäteismielikuvissani jotenkin paljon enemmän reppana, kuin kirjassa noin loppujenlopuksi. Pidin Iiriksen hahmosta todella paljon ja tunsin samaistuvani häneen todella vahvasti. Koin monella tapaa, että hänessä on samoja ominaisuuksia, kuin minussa ja joissakin kohdissa, joissa Iiris kuvailee itseään olisi hän yhtä hyvin voinut kuvailla minua. Se antoi ihan erilaista tarttumapintaa, kuin monet muut kirjat.

Osittain hyvään lukukokemukseen vaikutti varmasti myös ajoitus. Tämä kirja kun sopi mitä mainioimmin kesälukemiseksi. Se ei ollut liian kevyt, muttei raskaskaan. Juuri sopiva.

Pari irtohuomiota kirjasta:
1) Allekirjoittanut haluaa oman Ollin.
2) Jostain syystä noin kirjan puolivälissä allekirjoittaneelle tuli selitämätön halu päästä lukemaan Dostojevskyä. Tiedä sitten miksi, ehkä se johtui Maailman sivusta. (June 19, 2008)

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Kuutamolla.