Elsje's Reviews > De eenzaamheid van de priemgetallen

De eenzaamheid van de priemgetallen by Paolo Giordano

Jan 24, 11

bookshelves: read-2010
Read in May, 2010

Een werkelijk schitterend boek, haast niet te geloven dat Giordano pas 26 was toen het gepubliceerd werd.

Het verhaal
Als Alice zeven jaar is, krijgt ze tijdens de door haar vader verplicht gestelde skilessen een vreselijk ongeluk, waardoor ze haar verdere leven lang mank loopt. Het gekke is dat ze het ongeluk bijna verwelkomt: het ontslaat haar van de plicht om het perfecte kind te zijn. Denkt ze dan. Natuurlijk blijft ze het gevoel houden dat ze tekort schiet. Ze probeert dit gevoel te bestrijden door zich uit te hongeren.
De hoogbegaafde Mattia en zijn geestelijk gehandicapte tweelingzusje Michela worden als buitenbeentjes behandeld. Als ze eindelijk een keer op een kinderfeestje worden uitgenodigd, kan Mattia de gedachte dat Michela het zou verpesten niet verdragen. Daarom laat hij haar achter in het park. Als hij haar na het feestje komt ophalen, is ze verdwenen. Vanaf dat moment straft Mattia zichzelf: doorlopend brengt hij zichzelf verwondingen toe.
Op de middelbare school ontmoeten Alice en Mattia elkaar. Een heel voorzichtige vriendschap tussen beide bijzondere kinderen is het gevolg van deze ontmoeting, een jarenlange vriendschap zelfs. Wel een vriendschap waarin ze toch steeds afstand tot elkaar bewaren.

Omdat ik het boek geleend had, heb ik geen ezelsoortjes durven maken. Hierbij wel een citaat dat treffend is voor de stijl van Giordano, in een notendop de thematiek van het boek verklaart en en passent ook de titel.
Mattia studeert inmiddels wiskunde, en heeft daar een grote liefde voor priemgetallen opgevat:
"Tijdens college in het eerste jaar had Mattia geleerd dat er onder de priemgetallen nog specialere getallen waren. Die noemden wiskundigen tweelingpriemgetallen: dat zijn paren van priemgetallen die vlak bij elkaar staan, zo goed als naast elkaar zelfs, want ertussenin staat altijd een even getal dat ze belet elkaar echt te raken."
1 like · Likeflag

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read De eenzaamheid van de priemgetallen.

message 1: by Ans (new)

Ans Luiken orachtig commntaar. Een tijdje gelden zag ik de verfilming. Mooi, maar je moet eerst wel het boek gelezen hebben.

Elsje @Ans: Oke, ik heb van meerdere kanten gehoord dat dit een mooie film is, zal eens kijken of ik die ergens kan scoren :-)

message 3: by Gnoe (new)

Gnoe Graasland Tja, ik vond het geen goeie film (op de rand van draak) maar las dan ook níet eerst het boek...

message 4: by Ans (new)

Ans Luiken Let eens op de foto op de voorpagina van het boek. Je ziet een androgyn gezicht. Het zou zowel Alice als Mattia kunnen zijn. Ik heb gelezen dat er een Nederlands model gefotografeerd is.

Elsje Ik zal laten weten wat ik van de film vond, dames! ;-)
@Ans: die foto is idd heel bijzonder!

message 6: by Ans (new)

Ans Luiken Goed, ik hoor van je. Let op de filmhuizen