Vilvery's Reviews > Jane Eyre The Graphic Novel: Original Text

Jan 16, 2011

bookshelves: comics, 2011, classic-romance
Recommended for: Jane Eyre-fans med lite tid över
Read from January 16 to 19, 2011 , read count: 1

Jag har skjutit upp den här recensionen för att jag inte tycker att jag har sådär hemskt mycket att säga om den här serie-versionen av Jane Eyre. Det är både positivt och negativt. Positivt eftersom serien följer boken så väl att det i all väsentlighet är Jane Eyre en gång till och eftersom jag redan recenserat originalet finns det inte mycket att tillägga här. Serie-skaparna har verkligen lyckats hedra originalet. I den här versionen har man dessutom bevarat så mycket som möjligt av den ursprungliga dialogen och texten, alltså Brontës egna ord, att det verkligen känns som att läsa om romanen, även om en del givetvis har fått skalas bort.

Den negativa är att handlingen känns lite uppstyckad och framstressad vilket förstör en del av läsupplevelsen och gör att min reaktion blir lite av ett axelryck. Jag vet inte om det hade varit bättre att helt utelämna vissa saker istället, det hade säkert också stört mig. Men det är ändå lite synd att se hur vissa mer eller mindre viktiga saker avverkas på ett par rutor som om tid inte finns att utforska det mer. En serie är inte begränsad utrymmesmässigt på samma sätt som en film, så det finns ingenting som hindrar att de hade gjort serien längre. Det skulle i så fall vara avsikten - att presentera klassiska litterära verk för barn och ungdomar genom att sticka en serie-variant i näven på dem. Janes barndom och uppväxt känns inte genomstressad och jag gillar verkligen hennes första samtal med Rochester där de tagit sig tid att visa de små nyanserna och verkligen etablera tonen mellan karaktärerna. Men därefter växer en känsla successivt fram, en känsla av att tecknaren och författaren får alltmer bråttom. Om jag inte missminner mig lider serie-versionen av Neverwhere av samma problem.

Teckningarna är fina, men för mig som inte riktigt ser poängen med graphic novels om inte teckningarna är exceptionella (annars har jag hellre kvar mina egna bilder) räcker det inte riktigt. Allt sammantaget tyckte jag om att läsa Jane Eyre: The Graphic Novel och kan tänka mig att läsa om den, men den tillför egentligen mycket lite till mitt (eller världens) Jane Eyre-universum. Plusspoäng dock för att de vågat behålla bokens Bertha Mason som hon är och inte lagt ett städat/attraktivt filter över henne så som i filmatiseringen från 2006.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Jane Eyre The Graphic Novel.

01/17 page 23
16.0% "Ååååååh!" 2 comments
01/18 page 50
35.0% "Konstigt. Vissa scener, som det första samtalet på Thornfield mellan Jane och Rochester, är väldigt utdragna och lika boken. Andra scener är sjukt korthuggna och stressas bara igenom. Som Rochester som sierska. Det är en väldigt kraftfull scen i boken, även om den är helt galen. Varför får den bara två rutor?"
01/13 marked as: read
show 1 hidden update…