Riikka's Reviews > An Abundance of Katherines

An Abundance of Katherines by John Green

Jan 08, 2011

bookshelves: fiction, b-ya-and-teen-lit, language-english, year-read-in-2011, f-novels, a-book, rating-4-stars, where-borrowed-to, genre-romance, whose-own
Read in January, 2011

An abundance of Katherines on John Greenin toinen kirja, sekä myös toinen kirja, jonka olen Greeniltä lukenut (ensimmäinen oli Greenin ensimmäinen kirja Looking for Alaska, josta kirjoitan ehkä joskus myöhemmin). Katherine on näistä kahdesta mielestäni huonompi, vaikka molemmat ovatkin hyviä kirjoja.

Katherinen heikkous tarinan alkupuolella oli, etten hirvittävästi pitänyt kirjan päähenkilöstä Colinista tai kokenut samaistuvani häneen. Colin oli enemmänkin ärsyttävällä tavalla omituinen, mikä on harvinaista, sillä pidän yleensä vähän omituisista päähenkilöistä. Toisaalta pidin muista keskeisistä henkilöistä, Hassanista ja Lindseystä, heti alusta alkaen ja kun Colinkin tarinan myötä muuttui ja kasvoi, tykästyin myös tarinaan enemmän.

Paljon vahvuuksiakin kirjalla tottakai oli. Kun kyse on (ainakin jossain määrin) nuortenkirjasta, oli Green mielestäni onnistunut poimimaan mielenkiintoisen näkökulman nuorten elämään. Kirja kuvaa onnistuneesti sitä, millaista voi olla toipua päättyneestä nuoruuden rakkaussuhteesta, ehkä siitä ensimmäisestä. Toisaalta Katherine huokuu hyvässä mielessä sitä, mitä voinee vain kutsua nuoruuden vapaudeksi. Se on tila, jota lienee mahdotonta tavoittaa muulloin kuin hieman ennen ja ehkä jälkeen 20. elinvuotta.

John Greenin vahvuus kirjoittajana on kuitenkin ennen kaikkea se, että hän ei pidä lukijoitaan typerinä nuoresta iästään huolimatta. Molemmat lukemani kirjat ovat kuljettaneet tarinaa monella eri tasolla ja ennen kaikkea molemmissa kirjoissa niin pää- kuin sivuhenkilötkin ovat olleet moniulotteisia, aitoja henkilöitä. Näissä kirjoissa miellyttävälläkin hahmoilla on heikkoutensa ja vikansa samalla kun epämiellyttävienkin henkilöiden kohdalla nähdään väläyksiä heidän paremmasta puolestaan.

Kaikenkaikkiaan An abundance of Katherines oli ehdottomasti lukemisen arvoinen ja kuuluu kirjoihin, joita voi hyvällä omalla tunnolla suositella ihmisille. Harmillistaa tosin on, ettei John Greenin kirjoja ole suomennettu ja alkukielisiäkin kirjoja voi ostaa vain nettikaupoista. (January 9, 2011)

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read An Abundance of Katherines.

05/19/2016 marked as: read