Dominiek Leenknecht's Reviews > De gijzeling

De gijzeling by Sebastian Fitzek

2442033
Nov 29, 2010

Read in December, 2010

"Psychologische thriller" stond er op de voorflap van dit boek. En een psychologische thriller is het wel degelijk, De Gijzeling van Sebastian Fitzek. Voor mij was het alvast één van de spannendste en meest meeslepende boeken die ik dit jaar heb gelezen.

414 pagina's telt deze turf, al speelt 99% van het verhaal zich op één en dezelfde dag af. Een man zorgt ervoor dat hij in een Berlijnse radiostudio binnengeraakt en gijzelt op dat moment alle aanwezigen in die studio. Niet zomaar een gijzeling, hij maakt er een spelletje van: om het uur belt hij een Berlijner op die de telefoon moet opnemen met de wedstrijdzin. Indien de bestemmeling dat doet, wordt een gijzelaar vrijgelaten; zo niet wordt er eentje afgeknald.

Ira Samin, psychologe en onderhandelaarster bij de positie, wordt er bij gehaald. Ze werd opgetrommeld net toen ze op het punt stond om zelfmoord te plegen, zoals haar jongste dochter ook jaren geleden deed, een verlies dat ze nooit wist te verwerken.

De reden van de gijzeling: een achttal maand eerder kreeg de ontvoerder, Jan May, een telefoontje van zijn verloofde. Het telefoontje klonk bijzonder gestoord, de communicatie zat vol gekraak, het enige dat hij begreep was "geloof niet alles wat ze je gaan vertellen". Toen stond een politie-agent voor de deur, die hem kwam vertellen dat zijn verloofde twee uur eerder was omgekomen bij een verkeersongeval.

Dit boek serveert een heerlijke cocktail aan intriges, leugens en complotten, het duurt tot de laatste pagina dat je pas écht weet hoe de vork in de steel zit, dat je pas écht weet wie nu the good ones en the bad ones in dit verhaal waren. Al zitten de meeste spelers uit dit verhaal in de grijze zone tussen deze twee extremen, grote geheimen en een zwaar verleden met zich meeslepend...

Een aanrader voor onder de kerstboom, al zal de aanstekelijkheid van dit boek er voor zorgen dat je het op amper een paar avonden helemaal opgeconsumeerd zult hebben.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read De gijzeling.

11/30/2010 page 52