Karl Ruben's Reviews > Svingstol : en samling prosatekster

Svingstol  by Dag Solstad

Nov 06, 10

bookshelves: reviewed, collections
Read from November 05 to 06, 2010

Svingstol åpner med et smell, eller rettere sagt en putrende susing og hypotetiske vingeslag, når Solstad serverer oss en bergtagende rapsodi om det moderne mennesket og tingene det omgir seg med. (Vingeslagene tilhører kaffekjeler, som ser ut som små, metalliske dyr med snabel og hale der de står på kjøkkenbordet). De påfølgende tekstene er også sterke, enten det er følsomme skildringer av små jenter som vokser opp eller av fotballdommeres uutgrunnelighet, nøkterne fremstillinger av skipbrudne fergepassasjerer reddet av russiske fiskebåter på ulovlig tokt langs norskekysten... alle sammen fri for forsøk på å tvinge karakterene sine inn i fiksjonens vante spor. Solstad virker heller å ville vise oss først hvor lite virkeligheten ligner på fiksjonen, hvor prosaisk den er - for så å avdekke skjønnheten og særegenheten i det tilsynelatende dagligdagse.
Hvor vellykket Svingstol til syvende og sist viser seg å være, er jeg litt usikker på. Gjennom et par åndeløse lesesesjoner renner de små stykkene over i hverandre, Solstads blinkskudd blir uskarpe. Det er mulig måtehold er å foretrekke, en eller to tekster i gangen. La dem synke inn mens du snurrer på stolen og drikker en kopp kaffe fra en forhåpentligvis stasjonær kjele.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Svingstol .