Mika Auramo's Reviews > The Gates of Rome

The Gates of Rome by Conn Iggulden

Aug 07, 10

it was ok
bookshelves: historia
Recommended for: historiallisista romaaneista kiinnostuneille.
Read in June, 2010 — I own a copy

Ensimmäisessä osassa Julius Caesarin tarinaa lähdetään liikkeelle suurmiehen lapsuudesta ja tehdään hänestä jo pienestä pitäen poikkeusyksilö.

Isä toimii senaatissa, mutta saa surmansa orjakapinassa. Sitä ennen Julius saa kaverinsa Brutuksen kanssa erityisopetusta taistelutaidoissa ja filosofiassa kotonaan. Kaksikosta tuleekin varsinaisia kovanaamoja jo nuoruudessaan, ja he pärjäävät kivikoville legioonalaisillekin taisteluissa.

Kirjan nimi "Rooman portit" kuvaa Caiuksen sedän Mariuksen ja kapinakenraali Sullan välienselvittelyä. Marius on ottanut Rooman hallintaansa ja Sulla on sillä välin lyönyt kreikkalaisbarbaarit.

Ennen loppuratkaisua seurataan tulevan keisarin siirtymistä isänsä sandaaleihin ja varttumista aikuiseksi. Siinä häntä ovat setänsä lisäksi avustamassa kreikkalainen tietäjä Cabera ja Brutuksen kanssa taisteluntantereelle lähtenyt vanha gladiaattorilegenda Renius.

Kaiken kaikkiaan kirja on kuitenkin melko viihteellinen, eikä ollut helppoa päästä ajanmukaiseen tunnelmaan. Lisäksi Juliuksesta on tehty turhan nahjusmainen varsinkin naisten suhteen. Muuan orjatyttö hänelle muka etäinen ja melkein saavuttamaton haave, vaikka mies on itse Rooman tavoitelluimpia poikamiehiä.

Taidanpa jättää tämän sarjan lukemisen (neljä osaa) ensimmäiseen osaan ellen sitten ota lomakassiin mukaan seuraavaa.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read The Gates of Rome.