cover title author avg rating rating my rating review Down_arrow date read date added
 
Ibn Chaldun tentang Masjarakat dan Negara
3.00
Baru saja baca buku tentang Ibn Khaldun Ibn Khaldun
dan sekali lagi dibaca kali ini dalam versi yang lain.

Walaupun kisah hidup tokoh yang sama, namun v...more
Oct 28, 2012
Oct 21, 2012
 
Pelacur kelas pertama
3.75
secara keseluruhannya, ini adalah sebuah novel ringan, ringkas dan tak meleret-leret.
Ia boleh dibaca pada bila-bila masa, kecuali di depan ibubapa se...more
May 20, 2014
May 20, 2014
 
Memacu Transformasi
2.67
Aku dapat buku ini diberikan sendiri oleh penulis yg juga bekas MP tempat aku, Temerloh. Sumbangan beliau ke atas BUKU JALANAN TEMERLOH.

Keseluruhan is...more
Jan 11, 2014
Jan 11, 2014
 
Teori Politik Al Farabi Dan Masyarakat Melayu
2.33
buat kali pertamanya aku baca tentang ahli falsafah arab terkemuka yang aku tak nampak apa-apa yang hebat pun tentang fikirannya.
Mulanya aku sangka s...more
Oct 12, 2012
Oct 05, 2012
 
Putera Gunung Tahan
3.67
Mati-mati selama ni aku sangka cuma kisah dongeng raja-raja yang biasa-biasa saja.
Tak sangka langsung ini adalah magic realism.
Feb 09, 2012
Feb 08, 2012
 
Syi'ah: Rasionalisme dalam Islam (Perbandingan Mazhab)
3.60
ada yg rontok dalam sejarah islam seperti yg kuketahui selama ini, kerana memang pada nalar umum sejarah2 itu menurut sumber sunni, dan dengan penamba...more
Jun 28, 2013
Jun 27, 2013
 
13 Mei : Sebelum dan Selepas
3.18
tak minat sangat dgn isu ni,sensitiviti kaum. Tapi alang2 terjumpa aku baca.
Bagi aku, buku ni tak banyak memberi gambaran tentang belakang tabir 13 me...more
not set
Sep 19, 2011
 
Sulalatus Salatin (Sejarah Melayu)
3.89
memang sulit melahap kisah2 dongeng tak masuk akal dan menanggapinya sebagai berdasar kisah benar.
Lebih sulit lagi ianya adalah bacaan penting menyang...more
Oct 02, 2013
Oct 02, 2013
 
Pendek Mabuk Gila
4.31
sebelum facebook menjadi budaya mainstream di malaysia, aku cuma online untuk dua perkara,
satu untuk ejas layout myspace yg takde sape pun nak tengok...more
Jul 20, 2013
Jul 19, 2013
 
Debu Cinta Bertebaran
3.71
Dari pengarang lagendaris iaitu Achdiat Karta Mihardja yang begitu sinonim dengan novel masterpiecenya yang berjudul ateis.

Aku harapkan buku ini memb...more
not set
Jul 26, 2011
 
rantau selamat
3.00
aku terjumpa buku ini semasa bookfair 2009 di PWTC. Dalam longgokan buku2 berharga rm2, aku cuba memilih buku2 yang rasanya sesuai dengan selera sebab...more
not set
Aug 18, 2011
 
Cantik itu Luka
3.85
Tiada sehelai pun daripada kesemua 500 halamannya mampu membuatkan aku merasa tenteram.

Ia seperti hasil duet Andrea hirata dan ayu utami bergabung ten...more
Aug 24, 2013
Aug 24, 2013
 
Rangkaian Sastera Sufi
4.14
terbaik !! menurut penulis, ini adalah himpunan sasterawan sufi teramai dalam dalam sebuah buku bahasa melayu. Dan diharap ada penambahan berterusan.

D...more
Aug 22, 2012
Aug 21, 2012
 
Harimau! Harimau!
3.72
aku harapkan cerita yang rebel dari mochtar lubis,
sekurang-kurangnya macam novel 'jalan tak ada hujung'.
Tapi ini cuma cerita pasal orang kampung yg k...more
not set
May 08, 2011
 
Dialog dengan Jin Muslim
3.40


interview dengan jin? merepek dan tak masuk akal langsung.

dari penulis 'Dajjal Akan Muncul dari Kerajaan jin di segitiga bermuda'
not set
Sep 01, 2011
 
Makalah Penentu Tentang Hubungan Antara Syariah Dengan Falsafah
3.60
Mereka yang mengambil al-Ghazali sebagai model, misalnya, cenderung bersifat kesufian dan akomodatif terhadap ortodoksi keagamaan.

Sementara mereka ya...more
not set
Aug 04, 2011
 
Sultan Muhammad Al-Fateh: Penakluk Konstantinopel
4.49
subjek yg menarik, tapi gaya penceritaan yg mendatar, miskin imaginasi dan sama sekali tidak puitis. Tapi tetap memberi manfaat kepada ilmu pengetahua...more
Jul 20, 2013
Jul 19, 2013
 
Mukaddimah Ibnu Khaldun
3.67
Orang malaysia terlalu suka membangga-banggakan nama besar tokoh2 islam tapi cuma baca ringkasan tentang mereka tanpa mengetahui apa-apa pun tentang m...more
May 30, 2013
May 30, 2013
 
Siddharta
3.94
Menghakim kulit bukunya dan menyangka ini adalah sebuah novel biografi Gautama Buddha :)
Dan bila dikupas kulit dan dimakan isinya, maka buku ini adala...more
Oct 18, 2012
Oct 18, 2012
 
Ihya Ulum Id Din
4.45
jenuh mencari kt library tadi.. nasib baik ada lagi

8 thumbs up !!
Apr 17, 2012
Apr 12, 2012
 
Alif: Koleksi Cerpen Jorge Luis Borges.
4.33
bagaikan sejarah dunia yang diringkaskan ke dalam sehelai muka surat yang singkat,
ditusukkan imaginasi dan karekter2 baru nan segar dengan jalan cerit...more
Jan 10, 2013
Dec 31, 2012
 
The Prince
3.71
berpendirian kontradiksi dengan penulis dari mukasurat 1 hingga ke mukasurat terakhir.

~dewi fortuna (nasib mujur) adalah seorang wanita, sebab itu kit...more
not set
Jul 20, 2011
 
Dajjal Akan Muncul Dari Kerajaan Jin Di Segitiga Bermuda
3.44
kalau buku adalah candu, maka buku ini adalah candu paling tolol pernah aku baca sepanjang hidup aku.

Penulis berusaha mengaitkan mitos-mitos moden yan...more
not set
Sep 01, 2011
 
Bertuhan Tanpa Agama
3.41
Dont judge a book by its title..

tajuk memang gempak tapi buku ni langsung tak menggugah. keseluruhan buku ni cuma menghentam agama kristian dan dalil...more
not set
May 04, 2011
 
Burhanuddin Al-Helmy : Suatu Kemelut Politik
3.45
penulis seorang sejarahwan terkenal, tapi itu tak bermakna aku sukakan buku ni.
Pada aku, membaca tulisan tokoh itu sendiri lebih memberi gambaran ten...more
not set
Sep 23, 2011
 
Cerita Cinta Enrico
3.42
aku merindukan ayu utami yang novel jalangnya saman, dan yang novel geniusnya bilangan fu. Yang apabila kuselak halaman-halaman mukasuratnya, aku mene...more
Jul 06, 2013
Jul 06, 2013
 
Interlok
3.93
Sebuah buku harus dihakimi berdasarkan keseluruhan cerita,
bukan berdasarkan sepatah perkataan,
kerana itu lebih teruk dari menghakim sampul buku.

Interl...more
not set
Sep 07, 2013
 
Nadra Tragedy
3.92
jelas dan terang, hampir dapat merasai suasana tegang ketika konflik merebut hak penjagaan ke atas Natrah ketika itu. Ditulis oleh sahabat baik kepada...more
not set
Sep 21, 2011
 
In Court and Kampong (Dodo Press)
5.00
kebanyakkan cerita yang diangkat dalam kumpulan pengalaman clifford hanya menampilkan negeri pahang sebagai tanah liar tak bertamadun, banyak kematian...more
May 30, 2013
Jan 29, 2013
 
Shamsiah Fakeh: Pejuang, Pemimpin dan Perempuan
3.00
tak membawa aku ke suasana zaman 40an, 50an, 60an mahupun 70an.
dan sama sekali tak selari dengan gambaran sejarah kiri menurut buku2 yang aku baca .....more
May 30, 2012
May 30, 2012
Rss
« previous 1 3 4 5 6 7 8 9