cover title author avg rating rating my rating review Down arrow date read date added
 
Pelacur Kelas Pertama
4.06
secara keseluruhannya, ini adalah sebuah novel ringan, ringkas dan tak meleret-leret.
Ia boleh dibaca pada bila-bila masa, kecuali di depan ibubapa se
...more
May 20, 2014
May 20, 2014
 
Sepetang di Kafe Biblioholic
4.03
Aku kasi 5 bintang, walau sepatutnya aku kasi 3 bintang saja.
sebab aku kenal penulisnya dan dia baik hati kasi aku buku ini sebagai hadiah, maka aku k
...more
Oct 09, 2014
Oct 09, 2014
 
Ibn Chaldun tentang Masjarakat dan Negara
3.00
Baru saja baca buku tentang Ibn Khaldun Ibn Khaldun
dan sekali lagi dibaca kali ini dalam versi yang lain.

Walaupun kisah hidup tokoh yang sama, namun v
...more
Oct 28, 2012
Oct 21, 2012
 
HIKAYAT RAJA BABI
3.12
Penggunaan bahasa klasik tu tiada masalah, penerjemah meninggalkan notakaki yg agak membantu..
Tapi gaya penceritaannya yg klasik tulen membuatkan hil
...more
May 12, 2015
May 21, 2015
 
Memacu Transformasi
3.00
Aku dapat buku ini diberikan sendiri oleh penulis yg juga bekas MP tempat aku, Temerloh. Sumbangan beliau ke atas BUKU JALANAN TEMERLOH.

Keseluruhan is
...more
Jan 11, 2014
Jan 11, 2014
 
Teori Politik Al Farabi Dan Masyarakat Melayu
2.00
buat kali pertamanya aku baca tentang ahli falsafah arab terkemuka yang aku tak nampak apa-apa yang hebat pun tentang fikirannya.
Mulanya aku sangka s
...more
Oct 12, 2012
Oct 05, 2012
 
Putera Gunung Tahan
3.67
Mati-mati selama ni aku sangka cuma kisah dongeng raja-raja yang biasa-biasa saja.
Tak sangka langsung ini adalah magic realism.
Feb 09, 2012
Feb 08, 2012
 
Boneka Rusia Guido
3.76
Gaya penyampaian yg mengkagumkan.
Jarang aku puji penulis malaysia, dan bila aku kata mengkagumkan, aku memang bermaksud seperti itu.

Seluruh politik da
...more
Oct 09, 2014
Oct 09, 2014
 
Corat Coret di Toilet
3.52
Mendengarkan nofx membuatkan aku bercita-cita menjadi pemuzik.
Seperti membaca buku eka kurniawan akan membuatkan aku mahu menyimpan cita-cita utk jad
...more
May 28, 2015
May 28, 2015
 
Panglima Awang
3.86
Dikatakan Harun Aminurrashid adalah orang yg bertanggungjawab memperkenalkan Enrique of Malacca kepada masyarakat melayu. Oleh kerana catatan Portugis ...more
May 21, 2015
May 22, 2015
 
Syi'ah: Rasionalisme dalam Islam (Perbandingan Mazhab)
3.38
ada yg rontok dalam sejarah islam seperti yg kuketahui selama ini, kerana memang pada nalar umum sejarah2 itu menurut sumber sunni, dan dengan penamba ...more
Jun 28, 2013
Jun 27, 2013
 
13 Mei : Sebelum dan Selepas
3.32
tak minat sangat dgn isu ni,sensitiviti kaum. Tapi alang2 terjumpa aku baca.
Bagi aku, buku ni tak banyak memberi gambaran tentang belakang tabir 13 me
...more
not set
Sep 19, 2011
 
Sulalatus Salatin (Sejarah Melayu)
4.04
memang sulit melahap kisah2 dongeng tak masuk akal dan menanggapinya sebagai berdasar kisah benar.
Lebih sulit lagi ianya adalah bacaan penting menyang
...more
Oct 02, 2013
Oct 02, 2013
 
Pendek Mabuk Gila
4.25
sebelum facebook menjadi budaya mainstream di malaysia, aku cuma online untuk dua perkara,
satu untuk ejas layout myspace yg takde sape pun nak tengok
...more
Jul 20, 2013
Jul 19, 2013
 
The Forbidden Rumi: The Suppressed Poems of Rumi on Love, Heresy, and Intoxication
4.29
fikiran terbatas, tapi dia yang kumpulkan semua fikiran itu tak terbatas,
biarlah yang terbatas lenyap ke dalam yang tak terbatas,

lalat sukma telah ja
...more
Apr 20, 2011
Apr 09, 2011
 
Debu Cinta Bertebaran
4.00
Dari pengarang lagendaris iaitu Achdiat Karta Mihardja yang begitu sinonim dengan novel masterpiecenya yang berjudul ateis.

Aku harapkan buku ini memb
...more
not set
Jul 26, 2011
 
Rantau Selamat
3.00
aku terjumpa buku ini semasa bookfair 2009 di PWTC. Dalam longgokan buku2 berharga rm2, aku cuba memilih buku2 yang rasanya sesuai dengan selera sebab ...more
not set
Aug 18, 2011
 
Cantik itu Luka
3.96
Tiada sehelai pun daripada kesemua 500 halamannya mampu membuatkan aku merasa tenteram.

Ia seperti hasil duet Andrea hirata dan ayu utami bergabung ten
...more
Aug 24, 2013
Aug 24, 2013
 
Rangkaian Sastera Sufi
4.22
terbaik !! menurut penulis, ini adalah himpunan sasterawan sufi teramai dalam dalam sebuah buku bahasa melayu. Dan diharap ada penambahan berterusan.

D
...more
Aug 22, 2012
Aug 21, 2012
 
Harimau! Harimau!
3.83
aku harapkan cerita yang rebel dari mochtar lubis,
sekurang-kurangnya macam novel 'jalan tak ada hujung'.
Tapi ini cuma cerita pasal orang kampung yg k
...more
not set
May 08, 2011
 
Dialog dengan Jin Muslim
3.46


interview dengan jin? merepek dan tak masuk akal langsung.

dari penulis 'Dajjal Akan Muncul dari Kerajaan jin di segitiga bermuda'
not set
Sep 01, 2011
 
Sultan Muhammad Al-Fateh: Penakluk Konstantinopel
4.50
subjek yg menarik, tapi gaya penceritaan yg mendatar, miskin imaginasi dan sama sekali tidak puitis. Tapi tetap memberi manfaat kepada ilmu pengetahua ...more
Jul 20, 2013
Jul 19, 2013
 
Mukaddimah Ibnu Khaldun
4.25
Orang malaysia terlalu suka membangga-banggakan nama besar tokoh2 islam tapi cuma baca ringkasan tentang mereka tanpa mengetahui apa-apa pun tentang m ...more
May 30, 2013
May 30, 2013
 
Siddharta
3.96
Menghakim kulit bukunya dan menyangka ini adalah sebuah novel biografi Gautama Buddha :)
Dan bila dikupas kulit dan dimakan isinya, maka buku ini adala
...more
Oct 18, 2012
Oct 18, 2012
 
Ihya Ulum Id Din
4.42
jenuh mencari kt library tadi.. nasib baik ada lagi

8 thumbs up !!
Apr 17, 2012
Apr 12, 2012
 
Seperti Dendam, Rindu Harus Dibayar Tuntas
3.81
Aku tak sukakan buku ini.

benar, aku sangat-sangat-sangat sukakan novel cantik itu luka. Sangat genius.

Tapi novel dari pengarang sama berjudul Seperti
...more
Aug 10, 2014
Aug 10, 2014
 
Alif: Koleksi Cerpen Jorge Luis Borges.
4.25
bagaikan sejarah dunia yang diringkaskan ke dalam sehelai muka surat yang singkat,
ditusukkan imaginasi dan karekter2 baru nan segar dengan jalan cerit
...more
Jan 10, 2013
Dec 31, 2012
 
The Prince
3.74
berpendirian kontradiksi dengan penulis dari mukasurat 1 hingga ke mukasurat terakhir.

~dewi fortuna (nasib mujur) adalah seorang wanita, sebab itu kit
...more
not set
Jul 20, 2011
 
Orang Asing
3.93
Aku mengharapkan bacaan yg indah dgn gaya bahasa yg berhias. Penuh renungan falsafah. Tapi karya ini adalah sebuah novel yg mengekori satu karekter ma ...more
May 26, 2015
May 26, 2015
 
Dajjal Akan Muncul Dari Kerajaan Jin Di Segitiga Bermuda
3.57
kalau buku adalah candu, maka buku ini adalah candu paling tolol pernah aku baca sepanjang hidup aku.

Penulis berusaha mengaitkan mitos-mitos moden yan
...more
not set
Sep 01, 2011
Rss
« previous 1 3 4 5 6 7 8 9