Terasing
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating

Terasing

by
4.09 of 5 stars 4.09  ·  rating details  ·  171 ratings  ·  21 reviews
11 tahun terpisah dengan sahabatnya yang bernama Zaman, Saifullah bermimpi akan janji mereka berdua sebelum berpisah. Janji yang tidak pernah dilupakannya, dan saban hari diingati. Namun mimpi itu datang berkali-kali seakan menyatakan bahawa dia belum menunaikan amanahnya. Satu hari, Zaman kembali secara tiba-tiba. Saifullah amat gembira.

Tetapi, bukan hanya kebahagiaan sah...more
313 pages
Published 2009 by Telaga Biru
more details... edit details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.
This book is not yet featured on Listopia. Add this book to your favorite list »

Community Reviews

(showing 1-30 of 308)
filter  |  sort: default (?)  |  rating details
Ummu Auni
Seujujurnya saya mengharapkan karya ini sebaik VT, namun hasrat saya tidak kecapaian. Hilal menulis novel ini, barangkali ingin menerokai genre baru. Garapan cerita seperti cerita yang biasa ditulis Ramlee Awang Murshid. Namun cerita ini tidak begitu kemas. Banyak kemusykilan yang timbul seperti, mustahil rumah Saifullah dibersihkan hanya semalamam (kebiasaannya polis mengambil masa berhari-hari untuk mengumpul bukti, terutamanya dengan pembunuhan yang berlaku di rumahnya). Begitu juga motif Zam...more
Fadzli Jamaludin
Novel thriller Islamik ini memberi satu penekanan yang berbeza kepada pembaca...Kenapa??? Novel ini boleh di katakan sarat dengan hubungan kisah suami isteri & kekeluargaan yang berlandaskan Islam...terdapat beberapa petikan hadis juga di muatkan dalam novel ini buat panduan pembaca...Malahan hubungan persaudaraan yg di tonjolkan penulis terhadap watak2 ciptaan beliau menggamit sedikit memori aku tatkala bersama2 rakan di sekolah dulu...Apakah nasib rakan2 aku sekarang ini???Hmmm...

Novel yg...more
Cik Pah
Jangan asingkan diri daripada kawan yang soleh supaya tidak terasing daripada hidayah Allah.

Itu mesej yang cuba disampaikan dalam naskah ini melalui cerita persahabatan antara Saifullah dan Zaman. Mereka bersahabat semenjak zaman persekolahan tetapi terputus hubungan disebabkan suatu perkara yang menjadi teka teki kepada Saifullah. Semuanya terjawab apabila Zaman tiba-tiba muncul selepas 11 tahun tidak berhubung.
Aina Dayana Hilmi
Novel ini mengangkat nilai ukhwah dalam persahabatan. Novel ini juga berunsurkan thriller yang diselitkan dengan unsur Islam dan dakwah. Tenang sedikit membacanya kerana kebanyakan novel thriller melayu yang dibaca kurang memasukkan unsur Islam didalamnya.

Penulis mungkin mencuba menulis dalam genre yang baru. Agak romantis dalam beberapa bab. Berbeza dengan novel VTnya sebelum ini :)
Siddiq
Novel ni agak menarik. Tidak membosankan tetapi saya masih menanti karya yang lebih baik dari Hilal Asyraf.
anahashim
some review about TERASING:

Zaman,Saifullah 'besar',saifullah kecil,Amiri merupakan empat orang sahabat satu sekolah di MATRA berlainan umur.Mereka terlalu rapat dan yang mengasingkan mereka apabila masing2 melanjutkan pelajaran ke preingkat yang lebih tinggi.Saif pernah berjanji akan mengotakan 2 janji yang dibuat oleh dia dan zaman sebelum mereka berpisah melanjutkan pelajaran iaitu:"Pertama,ingati aku dalam doamu,Kedua,kalau aku jatuh,hulurkanlah tanganmu kepadaku.Bila aku bengkok,kau luruskan...more
khalifah
ada mesej tersendiri. tapi saya rasa tulisan hilal dalam ni agak cliche' dan saya tak suka sangat. tapi story-line ok lah..
Siti Latifah
Buku yang menyentuh hati.. mengisahkan tentang pentingnya ukhuwah sesama saudara..
Zetty
#1: Ingati aku dalam setiap doamu.
#2: Kalau aku jatuh, hulurkanlah tanganmu kepadaku.Bila aku bengkok, luruskanlah aku.
#3: Jangan kau asingkan diriku daripada kehidupanmu.
Bahagian paling menyentuh hati dalam novel ini. Gaya penceritaan Hilal Asyraf memang mudah dibaca terutama apabila melibatkan hubungan kasih sayang. Seolah semua manusia punya hati sebersih itu. Mungkin penulis terlalu ingin menerapkan nilai kepada pembaca. Kalaulah di dunia ini masih punya sahabat seperti Saifullah, kepada sia...more
Wan Faizuddin
Novel pertama daripada saudara Hilal yang saya baca. Novel ini lebih menjurus kepada audiens pembaca dalam kalangan remaja. Agak berlawanan dengan citarasa saya yang lebih cenderung kepada pembacaan dewasa yang menceritakan situasi realiti kehidupan. Mungkin percubaan pertama Hilal dalam menulis novel thriller namun penggunaan bahasa yang seakan-akan masih terikat dengan suasana sekolah. Langkah kecil sebelum berlari menjadi penulis yang lebih hebat akan datang, In-Sya Allah.
ashyikin ahmad
Idea penulis buku ni best, menarik dan lain dari yang lain tapi ceritanya tak cukup rasanya.. time tu saya beli dua buah buku, satu buku ni dan satu lagi buku sinergi. Bila habis baca buku ni agak tidak puas hati la.. tapi nasib baik saya baca buku ni dulu lepas tu baru baca sinergi, MasyaAllah novel sinergi tu best gile. As i said sinergi is the best book ever!! Kredit kepada penulis.
Afiq Fadhli
Novel pertama karya Hilal Asyraf yang saya baca. Pertama kali membaca novel ni, saya terpegun, sebab saya tak sangka penulis boleh menulis cerita saspens sebab biasanya saya membaca artikel motivasi yang beliau tulis di langitilahi.com.

Novel ini juga ada unsur romantik, sebab watak utama dalam novel ini telah berkahwin dan bercinta selepas itu.
Siraj Munir
salam...for me it is a good to read in leisure or for teenagers.however,there is a lot of improvement have to be done in future.i believe Hilal has improved a lot in his other collections.
Ariffah 9
plot n jln cerita yg sgt best! tahniah.. slalunya, cerita mcm pnjenayah ni org xmsukkn unsur2 islam, tp buku ni lain dr yg lain ..
Luqman
Apr 05, 2010 Luqman added it
erti pershbtan tu terserlah dlm nvl ni..
ad isi dan penghytan yg bergna untuk pmbca
fadzli
jalan cerita xberapa kena dengan jiwa..tapi suka akan kisah antara dua sahabat..hehe
pemburu syuhada'
terasing....jgn mengasingkan diri anda,krn anda akan rasa terasing...
Zieha
memg menginsafkan...
bacalah wahai sahabatku....
Siti Zunairah
it is one of his nice novel...
Mi_kan
Yea..i like it, but i thought better.
Sarah Azahar
Sarah Azahar marked it as to-read
Mar 20, 2014
« previous 1 3 4 5 6 7 8 9 10 11 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »
2931805
Muhammad Hilal Aysraf bin Abd Razak berasal dari Johor Darul Takzim. Anak sulung daripada empat orang adik-beradik ini dilahirkan pada 16 Januari 1989.

Mula serius menulis sebaik sahaja masuk ke tingkatan enam dan kini, telah menamatkan pengajian dalam bidang Usuluddin di Universiti Yarmouk, Jordan dengan terus aktif di dalam bidang penulisan.

Beliau menulis Buku Motivasi, Novel Islamik, dan Kumpul...more
More about Hilal Asyraf...
Sinergi Langit Ilahi: Tuhan Tidak Lupakan Kita Sebelum Aku Bernikah VT Hero

Share This Book

No trivia or quizzes yet. Add some now »